This section is not available in English
If you want to read the latest news in English, please visit the website of the European Commission. Go to the European Commission's website
Världskonsumentdagen: Vad EU gör för konsumenter
Nyhet: Publicerad 14 mars 2024
Konsumenter inom EU har ett starkt skydd, och detta är kanske ännu mer omfattande än vad många är medvetna om. Den 15 mars firas World Consumer Rights Day, eller på svenska, världskonsumentdagen.
Inom det nätverk som Konsument Europa ingår i uppmärksammar vi det genom att försöka belysa några av de framsteg som EU drivit igenom för alla sina medborgare. Här listar vi några av de saker som EU drivit igenom.
USB Type-C-porten som standard: Från och med december 2024 kommer USB Type-C-porten att vara standardutrustning för alla mobiltelefoner och surfplattor inom EU. Detta innebär att man kan ladda alla elektroniska enheter med en enda laddare, oavsett märke. Konsumenter slipper bära med sig olika laddare under resor.
Kriminalisering av onlineaktiviteter: EU strävar efter att kriminalisera onlineaktiviteter som redan är olagliga offline. Genom två stora europeiska förordningar, rättsakten om digitala tjänster och rättsakten om digitala marknader, måste nu alla onlineplattformar spåra och identifiera säljare, verifiera deras identitet och kontaktuppgifter i förväg. Detta säkerställer att konsumenter vet vem de handlar från när de handlar från en förmedlare.
Sedan den 6 mars måste sex stora nätjättar ge sina användare större frihet. De kan inte längre införa sin programvara som standard när du köper en ny enhet. Dessutom bör du enkelt kunna avinstallera förinstallerade program.
Reklamationsrätt inom hela EU: I över 20 år har det funnits reklamationsrätt på alla produkter och tjänster som köps i EU. I Sverige har konsumenter rätt att reklamera en felaktig vara i tre år, oavsett om varan har garanti eller inte.
Enligt EU-reglerna har konsumenter alltid minst två års reklamationsrätt som skydd mot varor som är defekta eller inte stämmer med säljarens beskrivning. Detta innebär att om du köper en produkt inom EU och den inte fungerar korrekt, har du rätt att begära en kostnadsfri reparation eller en ny vara från säljaren. Sedan 2022 har reklamationsrätten inom EU även utökats till att omfatta anslutna enheter, digitalt innehåll och tjänster. Oavsett om det är ett videospel eller en prenumeration på en applikation, garanteras deras funktion i minst två år.
Men vad händer om enheten går sönder efter dessa två år? För att förlänga produkternas livslängd strävar EU efter att tvinga företagen att tillverka hållbara produkter och uppmuntra konsumenterna att reparera eller få sina defekta produkter reparerade. Detta har lett till införandet av nya ekodesignstandarder för tillverkarna och ger konsumenterna rätt till reparation av vissa kategorier av enheter, såsom kylskåp, tvättmaskiner och telefoner.
Utvidgning av systemet för konsumentkrediter: Många onlineförsäljare erbjuder avbetalningsalternativ som “Köp nu, betala senare”. Detta innebär att konsumenter kan köpa produkter direkt och dela upp betalningen i tre eller fyra delar utan extra avgifter. Det är lockande, men det ökar också risken för överskuldsättning.
För att skydda konsumenterna har EU beslutat att strängare regler ska gälla för vissa krediter. Detta inkluderar krediter under 200 euro och de som erbjuds som “Köp nu, betala senare”. Dessa nya regler kommer att börja gälla från och med november 2026 12. Syftet är att balansera konsumenternas intressen och främja ansvarsfull kreditanvändning.
Förbud mot geoblockering öppnar upp för handel över gränser: För att öppna upp den så kallade inre marknaden inom EU antogs 2018 den förordning som förbjuder omotiverad geoblockering på den inre marknaden. Geoblockering innebär att konsumenter, baserat på deras nationalitet eller var de bor, hindras från att ta del av varor eller tjänster inom EU. Det kan till exempel handla om att företag stoppar konsumenter från att söka efter bästa möjliga pris genom att blockera webbsidor eller automatiskt omdirigera konsumenter till en annan version av webbplatsen. Inom EU är det numer inte tillåtet att blockera webbsidor eller mobilappar på grund av nationalitet eller bosättningsort.
EU gör mer för konsumenter och du kan se fler exempel i filmen som ECC Frankrike tagit fram (på engelska) "Europe protects us in our daily lives".
Source: ECC Sweden