Nytt från Konsument Europa
Här finns de senaste nyheterna från Konsument Europa, ECC-nätverket och EU-kommissionen.
- NYHET: 26 september 2025 - World Tourism Day uppmärksammas av ECC-nätverket - Turism är en av världens största industrier, men när resor inte går som planerat kan det bli dyrt och krångligt för konsumenter. Därför uppmärksammar Konsument Europa och ECC-nätverket World Tourism Day den 27 september för att sätta fokus på konsumentskydd som en viktig del av hållbar turism. 
- NYHET: 22 augusti 2025 - Efter dialog med kommissionen: fler onlineresebyråer återbetalar inom 14 dagar - Expedia och Lastminute.com lovar att tydligare informera resenärer om deras rättigheter och återbetala biljetter inom 14 dagar vid inställda flyg, efter dialog med EU-kommissionen och nationella konsumentmyndigheternas nätverk för konsumentskyddssamarbete (CPC). 
- NYHET: 11 juli 2025 - EU:s arbete med nya regler för flygpassagerare går vidare - Ministerrådet inom EU har enats om sin ståndpunkt inför kommande förhandlingar om regelverket för flygresor vid olika typer av störningar. 
- NYHET: 4 juni 2025 - Billiga fynd eller dyra lärdomar? - Fynd till vrakpriser lockar allt fler att handla online, men bakom de låga priserna döljer sig ofta en affärsmodell som kan skapa problem. 
- NYHET: 9 maj 2025 - 7,5 miljoner euro tillbaka till konsumenter under 2024 - 7,5 miljoner euro återbetalades till konsumenter under 2024, tack vare hjälp från ECC-nätverket. Bakom resultaten står ett långsiktigt arbete för att hjälpa konsumenter att få rätt. 
- NYHET: 28 april 2025 - CPC-nätverket granskar Star Stable Entertainment AB för otillbörliga marknadsföringsmetoder - I slutet av mars kom nyheten att Europeiska kommissionen och CPC-nätverket (Consumer Protection Cooperation Network) inlett en tillsynsåtgärd mot det svenska spelföretaget Star Stable Entertainment AB. 
- NYHET: 21 mars 2025 - Många nätbutiker som säljer second hand-varor brister i information om konsumenträttigheter - En EU-granskning av 356 näthandlare som säljer varor second hand, visar att 52 procent potentiellt bryter mot konsumentlagstiftningen. Syftet med just denna samordnade tillsynsåtgärd var att kontrollera om näthandlarna följer EU:s konsumentlagstiftning. 
- NYHET: 25 februari 2025 - EU intensifierar kampen mot konsumentbedrägerier på nätet - Under 2024 utsattes nästan hälften av EU:s konsumenter för någon form av bedrägeri online. 
- NYHET: 6 februari 2025 - EU granskar Shein - EU-kommissionen har meddelat att en utredning har inletts av den kinesiska e-handelsplattformen Shein. 
- NYHET: 10 januari 2025 - AdWiseOnline hjälper föräldrar och lärare att guida barn i den digitala världen - I dagens digitala landskap utsätts konsumenter för digitala annonser. EU startar kampanjen AdWiseOnline för att öka medvetenheten om digital marknadsföring.