Nytt från Konsument Europa
Här finns de senaste nyheterna från Konsument Europa, ECC-nätverket och EU-kommissionen.
NYHET: 26 september 2025
World Tourism Day uppmärksammas av ECC-nätverket
Turism är en av världens största industrier, men när resor inte går som planerat kan det bli dyrt och krångligt för konsumenter. Därför uppmärksammar Konsument Europa och ECC-nätverket World Tourism Day den 27 september för att sätta fokus på konsumentskydd som en viktig del av hållbar turism.
NYHET: 22 augusti 2025
Efter dialog med kommissionen: fler onlineresebyråer återbetalar inom 14 dagar
Expedia och Lastminute.com lovar att tydligare informera resenärer om deras rättigheter och återbetala biljetter inom 14 dagar vid inställda flyg, efter dialog med EU-kommissionen och nationella konsumentmyndigheternas nätverk för konsumentskyddssamarbete (CPC).
NYHET: 11 juli 2025
EU:s arbete med nya regler för flygpassagerare går vidare
Ministerrådet inom EU har enats om sin ståndpunkt inför kommande förhandlingar om regelverket för flygresor vid olika typer av störningar.
NYHET: 4 juni 2025
Billiga fynd eller dyra lärdomar?
Fynd till vrakpriser lockar allt fler att handla online, men bakom de låga priserna döljer sig ofta en affärsmodell som kan skapa problem.
NYHET: 9 maj 2025
7,5 miljoner euro tillbaka till konsumenter under 2024
7,5 miljoner euro återbetalades till konsumenter under 2024, tack vare hjälp från ECC-nätverket. Bakom resultaten står ett långsiktigt arbete för att hjälpa konsumenter att få rätt.
NYHET: 28 april 2025
CPC-nätverket granskar Star Stable Entertainment AB för otillbörliga marknadsföringsmetoder
I slutet av mars kom nyheten att Europeiska kommissionen och CPC-nätverket (Consumer Protection Cooperation Network) inlett en tillsynsåtgärd mot det svenska spelföretaget Star Stable Entertainment AB.
NYHET: 21 mars 2025
Många nätbutiker som säljer second hand-varor brister i information om konsumenträttigheter
En EU-granskning av 356 näthandlare som säljer varor second hand, visar att 52 procent potentiellt bryter mot konsumentlagstiftningen. Syftet med just denna samordnade tillsynsåtgärd var att kontrollera om näthandlarna följer EU:s konsumentlagstiftning.
NYHET: 25 februari 2025
EU intensifierar kampen mot konsumentbedrägerier på nätet
Under 2024 utsattes nästan hälften av EU:s konsumenter för någon form av bedrägeri online.
NYHET: 6 februari 2025
EU granskar Shein
EU-kommissionen har meddelat att en utredning har inletts av den kinesiska e-handelsplattformen Shein.
NYHET: 10 januari 2025
AdWiseOnline hjälper föräldrar och lärare att guida barn i den digitala världen
I dagens digitala landskap utsätts konsumenter för digitala annonser. EU startar kampanjen AdWiseOnline för att öka medvetenheten om digital marknadsföring.