This section is not available in English
If you want to read the latest news in English, please visit the website of the European Commission. Go to the European Commission's website
Onlineresebyråer lovar skärpning
Nyhet: Publicerad 3 juli 2023
EU kommissionen har tillsammans med CPC nätverket (European Commission and national consumer authorities) fört en dialog med flera onlineresebyråer efter att många konsumenter fått vänta länge på att få pengarna tillbaka när flyget ställts in.
I den gemensamma EU-insatsen med ECC Sveriges värdmyndighet Konsumentverket i spetsen, lovar nu företagen återbetalning inom sju dagar från att de mottagit pengarna från flygbolaget.
Konsumenter har fått vänta på pengar
Under pandemin ställdes mängder av flygningar in och flygresenärer fick vänta länge på återbetalning. Resenärer som köpt sina biljetter via en onlineresebyrå har i anmälningar beskrivit att de inte fått sina pengar återbetalda och att resebyrån och flygbolaget skyller på varandra. Det visade sig också att många hade problem med att komma i kontakt med resebyrån. Av den anledningen inleddes för snart ett år sedan den EU-gemensamma tillsynsinsatsen mot tre onlineresebyråer: Etraveli (har varumärken som Seat24, Supersavertravel), Edreams (har bland annat varumärket Travellink) och Kiwi.
EU lag styr tid för återbetalning
Enligt EU:s passagerarrättigheter måste flygbolag som ställer in en flygning återbetala biljetten inom sju dagar när passageraren har valt att få flyget återbetalt. Flygbiljetter kan dock också köpas via en mellanhand (en så kallad onlineresebyrå). Som ett resultat av dialogen mellan CPC nätverket och onlinebyråerna har bolagen gått med på att informera om sina kontaktuppgifter (telefonnummer och e-postadresser) på sina webbplatser. Bolagen har också gått med på att rensa sina backlogs vad gäller återbetalningar samt återbetala konsumenter inom sju dagar vid inställda flyg från att de mottagit pengarna från flygbolaget. Bolagen kommer även ge bättre information om rättigheter vid inställda flyg. Detta steg bidrar också till att skapa rättvisa och lika villkor inom reseflygbranschen.
Vad sker härnäst?
CPC nätverket kommer nu att avsluta sina dialoger med alla flygbolagsförmedlare, men myndigheterna kommer att fortsätta att övervaka om åtagandena genomförs korrekt. Nätverket kommer dessutom att fortsätta att övervaka flygbolagens efterlevnad av sina åtaganden enligt CPC-åtgärden mot 16 större flygbolag som genomfördes 2021. Läs pressmeddelandet på EU kommissionens webbplats (på engelska)