EU granskar Shein
Nyhet: Publicerad 6 februari 2025
EU-kommissionen har meddelat att en utredning har inletts av den kinesiska e-handelsplattformen Shein.
Utredningen genomförs av EU:s konsumentskyddsmyndigheter, där Konsumentverket ingår, och syftar till att bedöma om Shein följer de regler som fastställts i flera EU-direktiv. Tidigare har en liknande granskning riktats mot Temu för dess marknadsföringsmetoder.
Utredningen omfattar följande regelverk:
- Direktivet om otillbörliga affärsmetoder – Kräver att företag ger konsumenter tydlig och korrekt information samt förhindrar vilseledande marknadsföring. 
- Direktivet om otillbörliga affärsmetoder som bland annat innebär att företag måste förse konsumenter med transparent och korrekt information, samt säkerställa att konsumenter inte vilseleds. 
- Konsumenträttdirektivet som ytterligare specificerar vad för slags information som företag ska ge konsumenter vid köp online. 
- Direktivet om oskäliga avtalsvillkor som förbjuder företag att tillämpa allmänna villkor som medför en betydande obalans mellan parterna till nackdel för konsumenten. 
- Prisindikationsdirektivet som reglerar hur företag ska presentera priser och annonsera prisreduktioner (rea). 
- E-Handelsdirektivet som ställer upp generella krav för e-handel gällande bland annat transparens, annonser och digitala kontrakt. 
När utredningen är slutförd kommer Shein att informeras om resultaten. Innehållet i utredningen omfattas av sekretess fram till dess att en slutlig bedömning har gjorts. Granskningen sker inom ramen för EU:s arbete för en trygg och hållbar e-handel. I en nyligen publicerad rapport lyfter EU-kommissionen flera initiativ som syftar till att hantera utmaningar kopplade till digital handel, inklusive att säkerställa att plattformar följer gällande konsument- och produktsäkerhetsregler. Rapporten understryker även vikten av tillsyns- och marknadskontrollmyndigheternas arbete.
Källa: Konsumentverket