Kontaktpunktsuppdrag
Som kontaktpunkt ansvarar vi för att tillhandahålla information till utpekade målgrupper, men det finns andra aktörer som ansvarar för eller administrerar sakfrågan, ämnet eller plattformen. Konsument Europa ansvarar för olika kontaktpunktsuppdrag.
Konsument Europa är kontaktpunkt för:
tjänstedirektivet mot konsumenter
geoblockering mot konsumenter
e-handel.
Kontaktpunkt för tjänstedirektivet för konsumenter
EU:s medlemsländer, Norge, Island och Liechtenstein har enats om vilka regler och villkor som ska gälla vid gränsöverskridande handel med tjänster. Enligt tjänstedirektivet ska medlemsländerna underlätta för tjänsteleverantörerna och tjänstemottagarna att erbjuda och köpa tjänster över gränserna inom EU. Den fria rörligheten för tjänster på den inre marknaden ska garanteras, samtidigt som kvaliteten på tjänsterna bevaras. Näringsidkare och konsumenter ska få all nödvändig information enligt tjänstedirektivet.
I Sverige finns två kontaktpunkter med olika målgrupper. Konsument Europa har uppdraget att informera konsumenter vid köp av tjänster från andra EU-länder. På kontaktpunkten verksamt.se samlar olika myndigheter information och e-tjänster för företag som vill starta och driva en verksamhet.
Om kontaktpunkt för tjänsteföretag på verksamt.se
Det finns nationella kontaktpunkter för tjänstedirektivet i alla EU-länder, Norge, Island, Liechtenstein och Storbritannien. De samarbetar i nätverket EUGO. Mer information och direktlänkar till alla kontaktpunkter finns på EU-kommissionens webbplats.
Kontaktpunkter på EU-kommissionens webbplats
Rätt att köpa tjänster från andra länder
Tjänstedirektivet tydliggör konsumenternas och företagens rätt att köpa tjänster från andra länder. Medlemsländerna får inte ställa krav som:
begränsar möjligheten att utnyttja tjänster från företag i andra länder
diskriminerar kunder på grund av nationalitet eller var de bor.
Konsument Europa informerar om vilka tjänster som omfattas av tjänstedirektivet och vilka som är undantagna. Vi förklarar också vilka rättigheter konsumenter har, och hjälper till att bedöma om ett fall handlar om diskriminering och i så fall om den kan anses vara motiverad av objektiva skäl.
Om tjänstedirektivet på konsumentverket.se
Kontaktpunkt för konsumenter om geoblockering
Geoblockering innebär att konsumenter hindras från att ta del av varor eller tjänster på grund av nationalitet eller var de bor. Förordning 2018/302 om omotiverad geoblockering förbjuder många typer av geoblockering inom EU. Exempel är blockering av webbsidor och diskriminering vid betalning. Klagomål till EU-kommissionen och myndigheter visar att konsumenter kan ha problem med geoblockering. Företag har till exempel haft olika pris beroende på var konsumenten bor.
Som kontaktpunkt kan Konsument Europa svara på frågor om vad som kan anses som otillåten geoblockering.
Information om geoblockering på konsumentverket.se
Kontaktpunkt för e-handel
Konsument Europa är utpekad kontaktpunkt för e-handel. Det innebär att vi förutom att informera konsumenter om vilka rättigheter de har, även informerar näringsidkare om konsumenternas rättigheter vid e-handel.
Kontaktpunkt för ODR (Online Dispute Resolution)
Plattformen för ODR avvecklades den 20 juli 2025.
ODR-plattformen var ett verktyg där konsumenter och företagare kunde lösa problem direkt eller enas om ett tvistlösningsorgan. Bakom verktyget stod EU-kommissionen.