Hantering av personuppgifter

För att Konsument Europa ska kunna genomföra sitt uppdrag behöver Konsumentverket i vissa fall samla in och lagra personuppgifter. Som värdmyndighet för Konsument Europa är Konsumentverket personuppgiftsansvarig för behandlingen av personuppgifter.

Vad innebär det att behandla personuppgifter?

En personuppgift är all slags information som direkt eller indirekt kan kopplas till dig som levande person. Exempel på personuppgifter är namn, e-postadress och personnummer, men även en bild eller ett ärendes diarienummer kan vara en personuppgift.

Med behandling av personuppgifter menas i princip allt som går att göra med uppgifterna. Det kan till exempel vara att samla in, registrera, lagra, bearbeta, lämna ut eller radera personuppgifterna.

Vilka personuppgifter behandlas om dig?

Konsumentverket samlar in personuppgifter på olika sätt, till exempel om du kontaktar vår vägledning, mejlar oss eller prenumererar på våra nyheter.

Konsumentverket behandlar bara dina personuppgifter om stöd finns för det i dataskyddslagen. Vi behandlar med andra ord inte personuppgifter om dig om det inte finns en rättslig grund och ett tydligt syfte med behandlingen. Konsumentverket sparar inte heller mer personuppgifter om dig än vad som behövs, och dina personuppgifter sparas inte under längre tid än vad som är nödvändigt.

Eftersom Konsumentverket är en statlig myndighet ställs det stora krav på oss att diarieföra och arkivera handlingar som kommer in eller som vi själva upprättar. Det gör att vi ibland måste spara dina personuppgifter under en lång tid. Konsumentverket följer alltid arkivlagens bestämmelser och har rutiner för gallring.

Mer detaljerade beskrivningar om vilka personuppgifter som samlas in, varför de samlas in och hur länge de sparas finns i anslutning till respektive tjänst.

Hur skyddar Konsumentverket dina personuppgifter?

För Konsumentverket är det viktigt att skydda de dokument och de olika system vi använder så att informationen inte går förlorad eller hamnar i fel händer. Vi arbetar därför kontinuerligt med att vidta både tekniska och organisatoriska åtgärder för att skydda de personuppgifter som behandlas om dig. Vi arbetar bland annat med att alltid ha uppdaterade virusskydd och brandväggar, skapa en hög säkerhetsmedvetenhet hos våra anställda och begränsa tillgången till exempelvis sekretesskyddade handlingar så att endast den personal som behöver ha tillgång till dessa uppgifter har det.

Lämnas dina personuppgifter ut?

Konsumentverket är en statlig myndighet. Det innebär att information som du skickar in till oss i regel blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen, om inte uppgifterna omfattas av sekretess. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Huvudregeln är att allmänna handlingar är offentliga. Rätten att ta del av allmänna handlingar kan begränsas genom sekretess. Reglerna om personuppgiftsbehandling inverkar inte på Konsumentverkets skyldighet att lämna ut allmänna handlingar enligt offentlighetsprincipen.

Personuppgifter kan också komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. Konsument Europa för inte dina uppgifter vidare i kommersiellt syfte och använder inte informationen för att spåra dig som besöker vår webbplats.

Vem är personuppgiftsansvarig?

Konsumentverket är personuppgiftsansvarig för behandlingen av personuppgifter som sker inom ramen för Konsument Europas verksamhet. Det betyder att det är Konsumentverket som är skyldig att säkerställa att behandlingen av personuppgifter sker enligt bestämmelserna i dataskyddsförordningen (GDPR) och tillhörande regelverk.

Konsumentverket Box 48 651 02 Karlstad Organisationsnummer: 202100-2064

Mer om GDPR på Integritetsskyddsmyndighetens webbplats

Dina rättigheter

När Konsumentverket behandlar dina personuppgifter ger dataskyddsförordningen dig ett antal rättigheter. Du har till exempel rätt att få information om hur dina personuppgifter behandlas. Det gäller både när uppgifterna samlas in och när du begär det. Om det händer något med dina personuppgifter som kan påverka dig negativt har du rätt att få veta det. Du har även rätt att få ut en kopia av de personuppgifter som Konsumentverket har om dig och i vissa fall få dina personuppgifter raderade.

Mer om dina rättigheter på Konsumentverkets webbplats

Kontaktuppgifter och klagomål

Konsumentverkets dataskyddsombud kontrollerar att myndigheten behandlar personuppgifter på ett korrekt sätt. Du kan alltid kontakta dataskyddsombudet om du har frågor eller synpunkter.

Telefon (växel): 0771-525 525 E-post: dataskyddsombud@konsumentverket.se Brev: Konsumentverket, Dataskyddsombudet, Box 48, 651 02 Karlstad

Om du inte får svar från Konsumentverket inom 30 dagar eller om du är missnöjd med svaret, kan du kontakta Konsumentverkets dataskyddsombud och berätta vad du tycker är fel. Är du missnöjd med ett beslut har du möjlighet att överklaga det till domstol. Du kan även lämna in klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten, som utövar tillsyn inom området.

Lämna klagomål på Integritetsskyddsmyndighetens webbplats

Integritetsdeklaration

ECC-nätverket har en integritetsdeklaration. Den beskriver hur konsumentkontoren i nätverket hanterar personuppgifter från de personer som kontaktar ett konsumentkontor.

Integritetsdeklaration för ECC-nätverket