Problem med flyget?

När du drabbas av försenat, inställt eller överbokat flyg kan du ha rätt till hjälp från flygbolaget och ekonomisk kompensation.

Ta reda på dina rättigheter och räkna ut din ersättning med Flygkalkylatorn
Dölj lavinmeddelandet

Klagoguiden

Uppdaterad: 2016-02-02

Välkommen till Klagoguiden. Har du problem med en näringsidkare i ett annat EU-land (eller Norge och Island) vid köp av en vara eller tjänst, kan Klagoguiden hjälpa dig när du ska skriva en reklamation.

Så här använder du Klagoguiden

  • Klicka dig fram till en brevmall som passar för din situation. Brevmallarna finns på svenska, engelska, tyska och franska. Alla brev stämmer innehållsmässigt överens med den svenska versionen, så även om du inte behärskar språket så går det att använda en mall på ett annat språk.
  • Fyll i brevmallen och skicka brevet till näringsidkaren. Kom ihåg att skicka med kopior på all relevant dokumentation i ärendet, till exempel kvitton, orderbekräftelser och kontrakt samt kommunikationen mellan dig och näringsidkaren.

Tänk på att spara en kopia på brevet och all annan dokumentation i ärendet.

Starta Klagoguiden