Resa vid naturkatastrof eller terrordåd

Uppdaterad: 2018-03-23

Om det sker det en naturkatastrof eller ett terrordåd på en destination du bokat en resa till bör du ta kontakt med din researrangör eller ditt flygbolag för att ta reda på vad som gäller för dig. Du har nämligen inte alltid rätt att avboka resan.

Om du inte längre vill resa bör du fråga om du har möjlighet att avboka, och du kan då förklara att förutsättningarna som fick dig boka resan har ändrats. Du kan också undersöka om du kan åka vid ett senare tillfälle eller till en annan destination.  

Har jag rätt att få tillbaka pengarna om jag avbokar min resa på grund av en naturkatastrof eller ett terrordåd? 

Nej, om du avbokar på grund av en naturkatastrof eller ett terrordåd har du inte automatiskt rätt attpengarna tillbaka. Om du kan få tillbaka hela kostnaden, eller delar av den, beror på avtalsvillkoren hos den du har köpt resan av. Börja därför med att kontrollera researrangörens och flygbolagets avtalsvillkor.  

Om du har köpt en resa som inte ger rätt till avbokning kan det vara svårt attpengarna tillbaka. Några försäkringsbolag erbjuder avbeställningsskydd som kan täcka kostnader för avbokning, men dessa är få. 

Extra skydd med en paketresa 

Har du bokat en paketresa omfattas du av paketreselagen och har därmed ett större skydd. En paketresa är en resa som bokats hos en researrangör och som består av två av tjänsterna transport, boende och turistarrangemang.  Om din resa omfattas av begreppet så kan du ansöka om ersättning för avbokningskostnaderna från Resegarantinämnden. Du måste ansöka inom tre månader. Vänd dig därför så snart som möjligt till Resegarantinämnden med ditt krav. 

Vad gäller vid avrådan från UD? 

Om det inte finns en avrådan från Utrikesdepartementet (UD) gäller arrangörens eller flygbolagets avbeställningsvillkor. 

När UD avråder från resor till ett land eller område har du rätt att få tillbaka pengarna för en bokad paketresa. De stora reseföretagen brukar följa UD:s råd och ställa in resor till oroliga destinationer. Om arrangören ställer in en paketresa så måste de dig erbjuda en ersättningsresa om det är möjligt. Om du inte kan få någon ersättningsresa kan du ha rätt att få pengarna tillbaka.   

Vad gör jag om semesterboendet inte finns kvar eller kan erbjuda mig ett rum? 

Om ditt semesterboende inte finns kvar eller kan erbjuda dig ett rum kan du ha rätt att häva köpet och pengarna tillbaka. Kontakta då boendet skriftligen och förklara vad som hänt och begär återbetalning. Kontrollera även semesterboendets villkor för vad som gäller i ditt fall.  

Har du bokat en charterresa eller paketresa kan du kontakta din researrangör och begära att få ett annat likvärdigt boende. 

Min resa är avbruten och jag måste åka hem, har jag rätt till ersättning?  

Har du bokat en paketresa ska researrangören ordna gratis hemresa åt dig och om din resa därmed förkortas kan du ha rätt till ett prisavdrag.  

Om du haft extra utlägg på grund av detta kan du skriva till researrangören, förslagsvis via e-post och begära ersättning. Bifoga dina kvitton till meddelandet. Om researrangören kan bevisa att den avbrutna resan ligger utanför dess kontroll, behöver arrangören inte ersätta dig i form av skadestånd. Du kan även vända dig till Resegarantinämnden för att få ersättning om du bokat en paketresa. 

Vad gör jag om pengarna är slut och jag inte kommer hem?  

Om du inte har möjlighet att betala hemresan med egna pengar, eller kan låna pengar av någon i din närhet, kan det finnas möjlighet för dig att få ett lån av Utrikesdepartementet via en ambassad eller ett konsulat. Kom dock ihåg att detta är ett lån som måste betalas tillbaka. 

Min flygresa är inställd, har jag rätt till ersättning? 

Du kan ha rätt till ersättning av det utförande flygbolaget om din flygning omfattas av förordningen av flygpassagerares rättigheter. Du har rätt att välja mellan att få pengarna tillbaka eller att bli ombokad snarast möjligt. Du har alltid rätt till service och assistans i form av mat och dryck, men även övernattning på hotell om det blir aktuellt. Tänk på att du har en skyldighet att begränsa dina kostnader.  

Du kan även ha rätt till kompensation i form av en schablonersättning som varierar från 250 EUR-600 EUR beroende på flygningens längd. Tänk på att flygbolaget inte skyldigt att betala ut denna kompensation om det kan bevisa att det inställda flyget beror på "extraordinära omständigheter som inte skulle ha kunnat undvikas även om alla rimliga åtgärder hade vidtagits”. 

Reklamera skriftligen till flygbolaget och bifoga kvitton om du haft några egna utlägg.  

Om flygbolaget inte omfattas av EU:s regler är det flygbolagets avtalsvillkor som avgör vilka rättigheter du har. Även lagstiftningen i landet du reser ifrån kan ge dig ett skydd som flygresenär. 

Läs mer: