Flygbolag i konkurs

Uppdaterad: 2018-10-02

Om flygbolaget går i konkurs och du köpt en vanlig reguljärbiljett finns det vissa möjligheter att få pengarna tillbaka för biljetten. Möjligheterna till ersättning beror på hur du har betalat för din biljett.

Anmäla krav till konkursförvaltaren

Du kan anmäla dina krav till flygbolagets konkursförvaltare. En sådan anmälan ska vara skriftlig och det ska tydligt framgå vilka krav du har på flygbolaget. Bifoga kopior på de kvitton som visar vilka utgifter du haft på grund av det inträffade. Ditt ersättningskrav blir en oprioriterad fordran i konkursen, och om du får ersättning eller inte beror på konkursboets ekonomi.

I de flesta fall ska du framställa ditt krav direkt till konkursboet, därför är det viktigt att du tar reda på rätt adress att skicka kravet till.

Vid betalning med kreditkort kan du få ersättning från kreditgivaren

Om du har betalat resan med kreditkort kan det, trots konkursen, finnas en möjlighet att få ersättning för köpet. När du har handlat på kredit kan du, enligt konsumentkreditlagen, rikta samma krav mot kreditgivaren som mot säljaren. Vänd dig i första hand direkt till kreditgivaren och framställ dina krav.

Om du och kreditgivaren inte kommer överens kan du vända dig till Konsumenternas Bank- och finansbyrå för mer information och hjälp.

Kontakta Konsumenternas Bank- och finansbyrå

Har du betalat med ett annat kort kan kortföretaget ha egna regler som gör det möjligt att få ersättning. Kontakta kortföretaget och fråga vad som gäller för ditt kort.

Kolla din försäkring

Det finns försäkringar som kan skydda dig mot flygbolagskonkurser. Om du har tecknat en reseförsäkring, vänd dig till ditt försäkringsbolag för att få veta om din försäkring omfattar konkursskydd. Om du har tecknat en försäkring mot flygbolagskonkurs, vänd dig till det ställe där du tecknade försäkringen.

Läs mer om reseförsäkringar på Konsumenternas Försäkringsbyrå

I ett nödläge kan du låna pengar av Utrikesdepartementet

Om flygbolaget du ska resa hem med går i konkurs när du är i ett annat land kan du hamna i svårigheter. Genom Utrikesdepartementet kan det finnas möjlighet att få låna pengar om du befinner dig i en nödställd situation.

Behöver du pengar för att resa hem och du inte har tillräckligt med pengar på ditt bankkonto och dina anhöriga inte kan hjälpa dig, kan du få hjälp av ambassaden eller konsulatet. Observera att sådan hjälp är ett lån, som måste betalas tillbaka.

Flyget ingår i en paketresa

Har du köpt en paketresa och flygbolaget som paketresearrangören anlitat går i konkurs ska du vända dig till researrangören för att få hjälp. Arrangören har ett ansvar att ordna ersättningstransport. Om arrangören inte kan ordna ersättningstransport och du inte kommer iväg på resan har du rätt att få tillbaka pengarna för resan. Om du befinner dig på resmålet har arrangören en skyldighet att se till att du transporteras tillbaka till avreseorten.

Resegaranti

Det kan i vissa fall vara möjligt att få ersättning från resegaranti när det gäller reguljärflyg.

Har man exempelvis rest från eller till en flygplats i Danmark finns möjligheten att ansöka om ersättning ur resegaranti i Danmark. Om man kan få ersättning tillkommer en självrisk om 1000 DKK.

Fördjupande information om flygbiljetter och resegaranti