Paketresor bokade fram till 31/7 2018

Uppdaterad: 2018-07-06

Paketreselagen skyddar dig när du åker på en paketresa. Den ger dig bland annat skydd mot ändringar i resan som arrangören gör före och under resan. Researrangören är den du har avtal med och enligt Paketreselagen har de totalansvaret för tjänsterna som ingår i resan.

Du kan läsa mer om vad som krävs för att en resa ska räknas som en paketresa på Hallå konsuments webbplats

Du har rätt att få information

Arrangören ska ge dig information före resan. Om du hittar en resa i exempelvis en katalog eller på nätet där resan marknadsförs och säljs har du rätt att få veta det här:

  • resans pris, (det avtalade priset får inte ändras om inte avtalet uttryckligen medger en ändring och då endast när det gäller variationer i transportkostnader, skatter, avgifter och växelkurser).
  • resmål, resrutt och transportmedel
  • typ av boende
  • vilka måltider som ingår
  • allmän information om pass- och visumkrav
  • betalningsvillkor
  • namn, adress och telefonnummer till arrangörens eller återförsäljarens lokala representant
  • viss tilläggsinformation när det gäller minderårigas resor
  • information om frivilliga försäkringar

Researrangören måste informera om ändringar

Om researrangören gör betydande ändringar före avresan måste denne underrätta dig så snart som möjligt. Du kan då välja att häva avtalet utan kostnad eller att acceptera ett tilläggsavtal som specificerar ändringarna och hur dessa påverkar priset.

Om du häver avtalet eller om arrangören ställer in resan har du rätt att antingen få en annan paketresa eller att få pengarna tillbaka.

Arrangörens villkor gäller vid avbeställning

När det gäller avbeställning av en paketresa är det researrangörens villkor som gäller. Läs alltid villkoren noga innan du bokar. Tänk på att avbeställningsskydd kan ingå i din hemförsäkring eller om du bokar med kreditkort.