Paketresa/charter

Uppdaterad: 2018-07-06

Paketreselagen skyddar dig när du åker på en paketresa eller bokar ett sammanlänkat researrangemang. Lagen ger dig bland annat skydd mot ändringar i resan som paketresearrangören gör före eller under resan.

Bild på hotell och pool

Det finns ett EU-beslut om att stärka resenärers skydd då allt fler konsumenter idag plockar ihop en resa på egen hand på nätet. En tanke med den nya paketreselagen är därför att du som konsument ska ha samma skydd oavsett om du köper din paketresa på nätet eller från en resebyrå.

De nya reglerna införs 1 augusti 2018, vilket innebär att under en övergångsperiod kommer olika regler gälla beroende på om du bokade din resa fram till den 31/7 2018 eller från den 1/8 2018.

Paketresor bokade fram till 31/7 2018

För att resan ska räknas som paketresa enligt den gamla lagstiftningen ska den pågå i minst 24 timmar eller innehålla en övernattning, samt säljas till ett gemensamt pris eller för skilda priser som är knutna till varandra.

Paketresor bokade fram till 31/7 2018

Paketresor bokade från 1/8 2018

Enligt de nya reglerna behöver inte resan vara köpt som ett paket, utan det räcker med att dess olika delar köpts inom 24 timmar och via länkar som hänger ihop. Som resenär ska du också få information om att det är en paketresa du köpt.

Paketresor bokade från 1/8 2018

Mer information

Du hittar mer information om paketresor på Hallå konsuments webbplats. På Kammarkollegiets webbplats kan du läsa mer om resegaranti och kolla om din researrangör har en resegaranti.

Klaga direkt om du är missnöjd

Om resan inte uppfyller vad du och researrangören har kommit överens om kan du ha rätt till prisavdrag och skadestånd. Det är då viktigt att du klagar direkt på plats och inte väntar tills du kommer hem.

Behöver du hjälp?

Har du fått problem med en researrangör i ett annat EU-land, Norge eller Island? Då kan du kontakta oss på Konsument Europa för vägledning.

Om du fått problem med en paketresa som du har beställt av en svensk resebyrå ska du istället vända dig till din kommunala konsumentvägledare. På Hallå konsuments webbplats kan du söka efter konsumentvägledare i din kommun.