Paketresa/charter

Uppdaterad: 2019-07-05

Paketreselagen skyddar dig när du åker på en paketresa eller bokar ett sammanlänkat researrangemang. Lagen ger dig bland annat skydd mot ändringar i resan som paketresearrangören gör före eller under resan.

Då allt fler konsumenter plockar ihop en resa på egen hand på nätet, beslutade EU 2018 att man behöver stärka resenärers rättigheter. En tanke med den nya paketreselagen var att du som konsument ska ha samma skydd oavsett om du köper din paketresa på nätet eller från en resebyrå. De nya reglerna infördes 1 augusti 2018.

Vad är en paketresa?

Enligt de nya reglerna behöver inte resan vara köpt som ett paket, utan det räcker med att dess olika delar köpts inom 24 timmar och via länkar som hänger ihop. Som resenär ska du också få information om att det är en paketresa du köpt.

Klaga direkt om du är missnöjd

Om resan inte uppfyller vad du och researrangören har kommit överens om kan du ha rätt till prisavdrag och skadestånd. Det är då viktigt att du klagar direkt på plats och inte väntar tills du kommer hem.

Behöver du hjälp?

Har du fått problem med en researrangör i ett annat EU-land, Norge eller Island? Då kan du kontakta oss på Konsument Europa för vägledning.

Om du fått problem med en paketresa som du har beställt av en svensk resebyrå ska du istället vända dig till din kommunala konsumentvägledare. På Hallå konsuments webbplats kan du söka efter konsumentvägledare i din kommun.

Mer information

Du hittar mer information om paketresor på Hallå konsuments webbplats. På Kammarkollegiets webbplats kan du läsa mer om resegaranti och kolla om din researrangör har en resegaranti.