Hyra semesterboende via förmedlingssajter

Uppdaterad: 2017-11-16

När du ska hyra semesterboende via förmedlingssajter är det viktigt att du kontrollerar avtalsvillkoren innan du bokar och betalar.

Idag är det vanligt att söka semesterboende via förmedlingssajter på nätet. Det är ofta ett snabbt sätt att få överblick över utbud och priser för olika boenden och leverantörer på resmålet. Dessutom kan det kännas praktiskt och tryggt att boka och betala via förmedlaren.

Men innan du bokar ett boende via en förmedlingssajt finns det några viktiga saker du bör kolla upp. Trots att du bokar och betalar via förmedlaren så är dennes ansvar strikt begränsat om du är missnöjd med boendet.

Läs avtalsvillkoren innan du bokar

Det är viktigt att du noga läser igenom avtalsvillkoren innan du bokar och betalar. När du bokar boende på nätet har du ingen ångerrätt. Kontrollera därför om det finns några särskilda regler för boendet, vad som gäller ifall du skulle behöva avboka och om det tillkommer några extraavgifter i samband med bokningen. Det är också viktigt att ta reda på vilket ansvar bokningsförmedlaren har om det skulle uppstå problem.

Kontrollera vem du ska kontakta vid problem

De flesta förmedlingssajter är oftast mellanhand som enbart förmedlar din bokning och betalning till semesterboendet. Det innebär att förmedlaren inte ansvarar för boendet på plats. Vid eventuella fel ska du därför i första hand klaga direkt till boendet.

Om beskrivningen av semesterboendet på förmedlingssajten inte stämmer överens med verkligenheten är det i första hand semesterboendet du bör klaga till. Har du bokat och betalat, men inte fått någon bokningsbekräftelse, är det förmedlaren du bör kontakta.

Klaga direkt vid fel

Klaga direkt till på plats om du upptäcker fel så boendet får möjlighet att rätta till eventuella fel redan under din vistelse. Även om du alltid bör klaga direkt på plats till semesterboendet, kan det vara bra om du även skriftligen kontaktar bokningsförmedlaren. Trots att förmedlaren inte har det huvudsakliga ansvaret kan det finnas en möjlighet för förmedlaren att hjälpa till med ditt problem. Tänk på att noga dokumentera eventuella fel.

Tips när du bokar via förmedlingssajter

  • Besök semesterboendets egna webbplats. Stämmer informationen där överens med informationen på bokningsportalen? Hur är det med priset, rumsbeskrivningarna, antal rum och vad gäller om du behöver avboka boendet?
  • Läs vad andra skriver om boendet. Lita inte blint på recensionerna på förmedlingssajter, utan besök andra forum eller webbplatser utanför webbplatsen och läs recensioner från tidigare gäster.
  • Kolla upp var boendet ligger. Enbart en platsbeskrivning kan få dig att boka ett hotell som du tror är centralt beläget. Kontrollera på en digital karta hur långt hotellet ligger från populära sevärdheter och restauranger. Tänk på att en del kedjehotell har flera hotell med samma namn i samma stad.
  • Läs igenom avtalsvillkoren noga. Hur och när ska du betala boendet? Vad ingår i priset? När måste du senast checka in? Vem du ska kontakta om det uppstår problem? Hur snabbt måste du kontakta förmedlingen om det uppstår problem?
  • Dokumentera eventuella fel. Bild, film, ljud eller i text. Det är viktigt att du i efterhand kan visa vilka fel som funnits.
  • Betala med kreditkort. Om du klagat och det kvarstår problem kan du ställa kravet mot din bank/kreditgivare genom att göra en kortreklamation.