Handla i butik i Storbritannien efter Brexit

Uppdaterad: 2019-03-06

Vid en avtalslös brexit kommer EU:s konsumentskyddslagar att upphöra i Storbritannien efter 29 mars. Har du handlat något i Storbritannien innan dess kommer dock lagarna att gälla som vanligt, till exempel om du upptäcker ett fabrikationsfel efter brexit.

Observera att texten nedan utgår från en avtalslös brexit, ett så kallat no-deal scenario.

Om du handlat i fysisk butik innan brexit

Om du köpt en produkt i en fysisk butik i Storbritannien fram till 29 mars kommer ditt köp att täckas av EU:s konsumentlagar. Det gäller även om du väntar till efter 29 mars med att utnyttja dina rättigheter, om du till exempel upptäcker ett fabrikationsfel på varan.

Om du handlat i fysisk butik efter brexit

Handlar du från en brittisk butik efter 29 mars kommer inte EU:s konsumentlagar att gälla när det kommer till reklamationsrätt och ångerrätt. Det är fortfarande mycket som är osäkert om vad som kommer att gälla. Det kan till exempel bli svårare att få rätt i en tvist med ett brittiskt företag.

Reklamationsrätt efter brexit

Efter en avtalslös brexit kommer du inte längre skyddas av EU:s regler om ett minimum om två års reklamationsrätt när du handlar från Storbritannien. Det innebär dock inte att du har sämre rättigheter. I England, Wales och Nordirland är reklamationsrätten sex år och i Skottland är den fem år.

Ångerrätt efter brexit

Har du handlat i en fysisk butik i Storbritannien har du inte någon lagstadgad ångerrätt. Däremot kan butikerna frivilligt erbjuda dig öppet köp. Fråga innan du köper om du är osäker på vad som gäller.

Tull och moms

Om Storbritannien lämnar EU utan ett avtal kommer tull- och momsreglerna vara de samma som vilket land som helst utanför EU. Det innebär att du måste betala tull och moms för varor du handlat på nätet.

Läs mer om tull och moms vid handel från länder utanför EU

Tullverket har information om brexit för privatpersoner