stäng

Frågor kring coronaviruset

Samlad information om vad som gäller kring resor, beställda varor och evenemang finns på Konsumentverkets upplysningstjänst Hallå konsument webbplats. Konsument Europa är en del av Hallå konsument.

Konsumentinformation med anledning av coronaviruset på Hallå konsuments webbplats

ECC nätverket har registrerat fler ärenden än någonsin under Corona-krisen

2020-05-08

I år infaller Europadagen den 9 maj, men det överskuggas av den världsomspännande coronaviruspandemin. ECC-nätverket märker av vikten av gränsöverskridande konsumentinformation i denna kris. Det registreras ett enastående stort antal frågor hos våra juridiska rådgivare.

Mesta månaden någonsin

Vad ska jag göra när jag inte kan ta mitt flyg? Kan jag ändra min hotellbokning? Får jag tillbaka pengarna för den avbrutna konserten? Sedan början av februari har European Consumer Centers Network, ECC-Nätverket, fått många förfrågningar i samband med Corona-krisen. I april registrerades det fler ärenden än någonsin, 17 600 frågor inom runt om i Europa. Detta är nästan dubbelt så många som under samma period förra året.

Framför allt kan nätverket hjälpa när det gäller exempelvis ett bokat boende, paketresor eller flygpassagerarrättigheter. Det var det nätverket gjorde för att hjälpa ett par från Italien, som inte kunde åka på sin 2 000 euro-paketresa till Teneriffa på grund av utegångsförbudet och gränsstängningarna. Det tyska flygbolaget vägrade att ersätta rättegångskostnaderna, eftersom man vid det tillfället fortfarande kunde röra sig fritt i Tyskland.

15 års erfarenhet och utbyte

Det är inte bara coronakrisen som gör 2020 speciellt för ECC-nätverket. Nätverket firar också sitt 15-årsjubileum. Den nuvarande krisen visar på vår långa erfarenheten och stabilitet hos våra internationella handläggare med mer än 150 juridiska experter.

Våra europeiska konsumentkontor utbyter nuvarande lagstiftningsförändringar i samband med pandemin. Vissa europeiska länder anpassar till exempel sina reselagar eller reglerna för återbetalning av biljetter till evenemang. På detta sätt har de europeiska konsumentkontoren alltid den mest aktuella informationen, som de överlämnar till konsumenterna på sina webbplatser eller i personligt samråd. En verklig fördel för europeiska konsumenter.