Rekordmånga klagomål om finansbluffar

2019-05-15

Under 2018 tog Konsument Europa emot rekordmånga klagomål rörande finansiella tjänster. Klagomålen rör bland annat köp av bitcoins, aktier och andra typer av investeringar, och samma tendens gäller alla nordiska ECC-kontor.

– Bedragarna hittar ganska lätt sina kunder i svenska offentliga register, eller så kan det vara personer som fått kapital över, till exempel småföretagare. Det kan även vara pensionärer som ärvt större belopp eller fått pengar tillbaka på skatten. De drabbade har ofta en viss erfarenhet av att investera i värdepapper, säger Jolanda Girzl på Konsument Europa

De andra nordiska ECC-kontoren har sett samma mönster. I Norge har antalet klagomål tredubblats från 2017 till 2018, och även i Danmark och Finland ser man en ökning.

– En av anledningarna till att Sveriges siffror sticker ut jämfört med de andra länderna kan till viss del höra ihop med att vi har fler invånare än de andra, säger Jolanda Girzl.

Stora summor på spel

– Var försiktig om du får ett oväntat telefonsamtal från en investeringsrådgivare. Om ett erbjudande låter för bra för att vara sant är det nog heller inte sant. Säljarna som ringer har ofta en bakgrund som aktiemäklare och kan språket kring aktier och investeringar som ett rinnande vatten. Det gör dem mycket svåra att genomskåda. Om rådgivaren, det du investerar i och betalningsmottagare finns i olika länder, vilket gör det svårare att kontrollera, är det troligen ett försök till investeringsbedrägeri, berättar Jolanda Girzl.

Ibland blir konsumenter lurade via telefon, men det sker även på nätet.

Svårt att få hjälp

Om du en gång investerat pengar i något som visat sig vara ett bedrägeri kan det vara svårt att få tillbaka pengarna. Misstänker du att du har blivit utsatt för ett bedrägeri ska du kontakta polisen.

Några goda råd:

1. Kontrollera alltid företaget innan du investerar pengar
  2. Kontakta polisen direkt om du misstänker bedrägeri
  3. Kontakta din bank om du lämnat ut kort- eller kontouppgifter

Antal klagomål till de nordiska ECC-kontoren:

År

i.u

Konsument Europa har med information om investeringsbedrägerier

Finansinspektionen har bra råd innan man investerar pengar

På Polisens webbplats kan du också läsa mer om investeringsbedrägerier

Jolanda Girzl, chef för Konsument Europa
jolanda.girzl@konsumenteuropa.se