Så lyckas du bäst med julhandeln

2018-12-06

Nu har julhandeln börjat ta fart. Många paket ska hitta från nätbutikerna hela vägen ner i tomtens säck. Här ger vi dig våra bästa råd för att du ska bli så nöjd som möjligt med dina inköp.

Allt mer av julhandeln sker på nätet. Den startar ofta kring Black Friday och pågår tills mellandagsreorna ebbat ut. När vi handlar på nätet har vi ett bra grundläggande konsumentskydd så länge vi handlar inom EU, Norge och Island, men det finns fortfarande saker att tänka på.

• Kontrollera butiken
    Finns det ordentliga kontaktuppgifter med företagsnamn, telefonnummer och e-postadress till kundtjänst? Är nätbutiken okänd för dig kan du prova att söka på namnet för att se vad andra skriver om företaget.

• Verkar det för bra för att vara sant?
    Om varan har ett orimligt lågt pris finns det anledning att vara försiktig. Det finns till exempel risk för att det rör sig om en piratkopia. Fantastiska erbjudanden via e-post eller SMS som innehåller länkar kan eventuellt vara phishing-försök, utformade för att skicka dig till en falsk webbplats för att stjäla dina uppgifter. Läs omdömen om produkter och företag från andra konsumenter.

• Var är företaget baserat?
    Handlar du från ett EU-land, Norge eller Island skyddas du av EU:s konsumentlagar, som bland annat nästan alltid ger dig 14 dagar ångerrätt. Ligger företaget utanför EU, till exempel i USA eller Kina, gäller det landets lagar vid retur, reklamation med mera. Dessutom måste du betala tull och andra avgifter vid handel utanför EU.

• Hur lång är leveranstiden?
    Ha koll på leveranstiden så att du vet att du kommer få varan innan jul. Tänk på att en del webbutiker kan ha förlängda leveranstider desto närmre jul man kommer, eftersom de fått in väldigt många beställningar.

• Säkra betalningar
    Titta i webbläsarens adressfält så att det finns ett hänglås där när du ska betala med kort. Det innebär att anslutningen är krypterad och inte kan avlyssnas av obehöriga. Kom ihåg att kontrollera dina kontoutdrag så att rätt summa har dragits. Skicka aldrig dina kortuppgifter via e-post.

• Kreditkort ger extra skydd
    Betalar du med kreditkort har du extra skydd av konsumentkreditlagen. Du kan då även vända dig till kreditgivaren med anspråk på återbetalning om till exempel varan inte levereras inom avtalad tid. Har du betalat med debetkort (vanligt bankkort) kan du, beroende på bankens villkor, få pengarna tillbaka genom en kortreklamation.

• Kontrollera webbadressen i mobilen
    Ofta syns inte hela webbadressen i mobilens webbläsare, om du inte klickar in på den. Gör det om du handlar från mobilen så att du är säker på att du handlar från rätt sida, och inte en sida som är ute efter att lura dig. Undvik att använda Wi-Fi Hotspot eftersom du har ingen garanti för att den som satt upp den gjorde det på ett sätt som gör det säkert och skyddar dina uppgifter.

Jolanda Girzl, chef Konsument Europa

I Konsument Europas checklista för e-handel hittar du fler bra tips

Dina rättigheter vid handel inom EU

Det här gäller vid handel utanför EU