Problem med flyget?

När du drabbas av försenat, inställt eller överbokat flyg kan du ha rätt till hjälp från flygbolaget och även rätt till ekonomisk kompensation.

Räkna ut din rätt till ersättning med Flygkalkylatorn
Dölj lavinmeddelandet

Se upp för piratkopior i julhandeln

2017-11-16

Allt fler väljer att köpa julklapparna online, men konsumenter som planerar att köpa märkesvaror på nätet bör vara vaksamma. Inför julhandeln brukar webbutiker som säljer piratkopior dyka upp. Konsument Europa och Myndighetsnätverket mot piratkopiering tipsar om hur du avslöjar piratkopian i årets julnäthandel.

Allt fler konsumenter vänder sig till nätet när det är dags att inhandla årets julklappar. E-barometerns senaste kvartalsrapport visar att varannan person kommer att e-handla julklappar på nätet. Av dem planerar fyra av tio att handla flertalet av sina julklappar redan före 1 december. Böcker är den givna julklappen, följt av kläder, leksaker, hemelektronik och skönhetsprodukter.

Men den som ger sig ut på klappjakt på nätet bör vaksam. Innan julhandeln drar igång på allvar förekommer det att tillfälliga webbutiker som säljer piratkopior dyker upp. Konsumenter som handlar från dessa sajter riskerar att bli utan klappar eller stå med fejkprylar under granen på julafton. En kopierad vara kan utgöra en hälsorisk för användaren eftersom produkterna sällan uppfyller uppsatta kvalitets- och säkerhetskrav. Till exempel kan piratkopior av leksaker och parfymer innehålla ämnen som är giftiga eller som kan ge svåra allergiska reaktioner.

- Under den här perioden på året får vi in en del förfrågningar och klagomål om den här typen av webbutiker. Konsumenter som kontaktar oss vill ofta veta om en webbutik är säker att handla från eller vill veta hur de ska gå tillväga om de inte fått sin vara eller fått en kopia av en märkesvara., säger Jolanda Girzl, direktör för Konsument Europa.

När konsumenten försöker komma i kontakt med företaget för att reklamera varan eller meddela utebliven leverans kan det vara svårt att få tag på företaget. Många gånger finns det inga kontaktuppgifter på sajten eller så består kontaktinformationen enbart av ett kontaktformulär.

- Det bästa är att alltid vara kritisk till den här typen av sajter. Tänk också på att köp av piratkopierade produkter stöder organiserad kommersiell kriminalitet vars verksamhet bidrar till att skapa oskäliga arbetsförhållanden. Vi i myndighetsnätverket mot piratkopiering rekommenderar alla som ska handla sina julklappar på nätet att ta hjälp av Konsument Europas tips, säger Jolanda Girzl.

5 tips inför för årets julshopping

1. Kolla upp företaget. Företagsnamn, adress, e-postadress och telefonnummer ska finns utskrivet på webbplatsen. Finns endast ett kontaktformulär bör du leta efter produkterna hos ett annat företag. Läs på olika nätforum vad andra kunder skrivit om företaget.
  2. Utvärdera webbplatsen. Grammatiska fel, bilder av låg kvalitet eller avsaknad av information om konsumenträttigheter kan tyda på att webbplatsen säljer piratkopior. Var alltid misstänksam mot webbutiker med webbadresser som innehåller ordet "billig", "outlet" eller annat som tyder på låga priser.
  3. Undersök priset. Piratkopior säljs ofta till ett betydligt lägre pris än vad som anges i den officiella återförsäljarens webbutik. "Om priset är för bra för att vara sant, är det oftast det" är en princip du bör ha i åtanke när du handlar på nätet.
  4. Kolla upp om företaget är en godkänd återförsäljare. Gå till varumärkets webbplats och kontrollera om företaget finns med på varumärkets lista över godkända återförsäljare.
  5. Betala med kort. Då kan du även vända dig till kortutgivaren för hjälp med återbetalning, så kallad kortreklamation, om någonting skulle gå fel och företaget inte hjälper dig.

Om Konsument Europa

Konsument Europa är en fristående enhet inom Konsumentverket som ingår i European Consumer Centres Network och som delfinansieras av EU-kommissionen. Konsument Europa ger kostnadsfri rådgivning till konsumenter som handlar varor och tjänster utanför Sverige inom EU, Norge och Island.

Om Myndighetsnätverket mot piratkopiering

För att motverka piratkopiering och höja kunskapsnivån om piratkopiering i samhället ingår Konsument Europa/Konsumentverket tillsammans med Tullverket, Läkemedelsverket, Polisen och PRV (Patent- och registreringsverket) i Myndighetsnätverket mot piratkopiering.

Presskontakt

Frågor besvaras av direktör Jolanda Girzl, 076-110 40 52. Våra handläggare nås genom Konsument Europas växelnummer 054-19 41 50. Följ Konsument Europa på Twitter.