stäng

Frågor kring coronaviruset

Samlad information om vad som gäller kring resor, beställda varor och evenemang finns på Konsumentverkets upplysningstjänst Hallå konsument webbplats. Konsument Europa är en del av Hallå konsument.

Konsumentinformation med anledning av coronaviruset på Hallå konsuments webbplats

Hundratals klagomål mot danska FormLife

2012-05-28

FormLifes marknadsförings- och affärsmetoder har orsakat en proteststorm. Under senaste månaden har Konsument Europa och Konsumentverket kontaktats av över 250 missnöjda kunder som bland annat vägrats att utnyttja sin ångerrätt.

FormLife som bland annat saluför bantningsmedlet Corexin och utrensningsplåstret Life Detox har tidigare varit i blåsväder i Norge och Finland. Nu visar även svenska konsumenter sitt missnöje, och främst är det företagets affärsmetoder som ger upphov till ilska.

Många konsumenter har beställt gratisprov, provpaket eller välkomstpaket för 29 kronor som genom dolda eller finstilta villkor påstås vara en prenumeration där konsumenten måste köpa ytterligare en försändelse för 1 194 kronor.

Åtskilliga konsumenter har också förvägrats sin lagstadgade ångerrätt och debiterats kostnaden för den andra försändelsen, trots att de direkt efter beställningen av välkomstpaketet meddelat FormLife om utnyttjandet av ångerrätten. I dessa fall rekommenderas konsumenten att kontakta sin bank för att få hjälp att få tillbaka pengarna.