stäng

Frågor kring coronaviruset

Samlad information om vad som gäller kring resor, beställda varor och evenemang finns på Konsumentverkets upplysningstjänst Hallå konsument webbplats. Konsument Europa är en del av Hallå konsument. 

Konsumentinformation med anledning av coronaviruset på Hallå konsuments webbplats

Vanligaste konsumentproblemen kostar konsumenter miljontals kronor

2020-01-22

Nästan vart femte klagomål som kom in till den kommunala konsumentvägledningen och till Konsumentverkets upplysningstjänst Hallå konsument under 2019 handlade om köp av begagnad bil och hantverkstjänster.

Det visar statistik från Konsumentverket. Enligt Konsumentverkets beräkningar har problemen som hanterades av konsumentvägledarna i fjol orsakat kostnader på uppskattningsvis totalt 730 miljoner kronor för de drabbade konsumenterna.

Enbart problem med hantverkstjänster kostade konsumenterna nästan 140 miljoner kronor och bilköp 260 miljoner kronor.

Läs hela pressmeddelandet och ta del av klagomålsstatistiken för 2019 på Konsumentverkets webbplats