stäng

Frågor kring coronaviruset

Samlad information om vad som gäller kring resor, beställda varor och evenemang finns på Konsumentverkets upplysningstjänst Hallå konsument webbplats. Konsument Europa är en del av Hallå konsument. 

Konsumentinformation med anledning av coronaviruset på Hallå konsuments webbplats

Vad är skillnaden mellan reklamationsrätt och ångerrätt

2020-04-09

Inom EU har du både reklamationsrätt och ångerätt när du handlat online. Men vad är skillnaden mellan de två? Vårt systerkontor i Luxemburg har tagit fram en kampanj för att förklara skillnaden mellan dem.

I år firar ECC-nätverket 15 år. Det kommer under året att firas genom att de olika ECC-kontoren runt om i EU, Norge, Island och Storbritannien tar fram och genomför en rad olika informationsinsatser.

 

Under året kommer du som konsument bland annat kunna lära dig lite mer om vad som är vad av reklamationsrätt, ångerrätt, hur du ska tänka för att inte råka handla en piratkopierad vara, vad som är faran med att handla piratkopierade varor, hållbart konsumerande och e-handel över gränserna.

Först ut är vårt systerkontor i Luxemburg som tagit fram material om vad som skiljer reklamationsrätt och ångerrätt åt.

Att reklamera innebär att du kontaktar säljaren och berättar att du inte är nöjd med en vara eller en tjänst som du har köpt. Inom EU har du minst två år på dig att reklamera. Läsa mer om reklamationsrätt inom EU 

När du handlar i en affär har du ingen rätt att ångra köpet. Det har du däremot om du köper något på nätet, av en telefonförsäljare eller om du ingår ett avtal med en säljare utanför säljarens affärslokaler. Ångerrätten gäller inom hela EU.

Läs mer om ångerrätt inom EU 

Ta del av ECC Luxenburgs pressmeddelande