stäng

Frågor kring coronaviruset

Samlad information om vad som gäller kring resor, beställda varor och evenemang finns på Konsumentverkets upplysningstjänst Hallå konsument webbplats. Konsument Europa är en del av Hallå konsument. 

Konsumentinformation med anledning av coronaviruset på Hallå konsuments webbplats

Handla på sociala plattformar

2020-05-04

Har du klickat på ett riktigt bra erbjudande på en rolig eller spännande produkt på en social plattform någon gång? Det är lätt att dras iväg när du hittar ett bra erbjudande, men ibland är det verkligen så att om det låter för bra för att vara sant så är det för bra för att vara sant.

Det är lätt att nappa på ett erbjudande på sociala medier som verkar bra, men det kan vara bra att tänka efter innan du klickar på ett erbjudande. Våra systerenheter i Danmark och Belgien har tagit fram några korta tips om vad du ska tänka på när du handlar på sociala medier.

 

Kolla på erbjudandet! Om säljaren är en privatperson gäller inte konsumentköplagen och du kan få problem med reklamationsrätt och ångerrätt.

Ta en skärmdump av erbjudandet innan du köper.

Betala med ett säkert betalsätt. Använd ditt bankkort, kreditkort eller annat säkert betalningssystem. Eller om det finns möjlighet att betala via faktura då du kan hålla inne med pengarna om något skulle gå fel.

Är priset verkligen realistiskt för varan du vill ha? Att en vara är billig innebär inte alltid att det är en bra affär.

Lär dig ett nytt språk på en månad? Gå ner 10 kilo på en vecka? Tänk efter om det som utlovas verkligen är trovärdigt innan du köper.

Här kan du läsa fler tips om vad du ska tänka på när du handlar online