stäng

Frågor kring coronaviruset

Samlad information om vad som gäller kring resor, beställda varor och evenemang finns på Konsumentverkets upplysningstjänst Hallå konsument webbplats. Konsument Europa är en del av Hallå konsument. 

Konsumentinformation med anledning av coronaviruset på Hallå konsuments webbplats

Handla på nätet inom EU

2020-06-01

Många spenderar mer tid hemma nu under coronapandemin. Säkert har du kanske på grund av att du är hemma mer hunnit surfa runt på olika sajter för att titta efter den perfekta nya mattan, tröjan eller sportutrustningen.

Om du väljer att handla på internet finns ett stort utbud. Det finns också möjlighet att handla för bra priser. Men det finns en del saker som kan vara bra att tänka på innan du beställer något på nätet.

Kolla upp var företaget finns. Tänk på att om du handlar från ett företag inom EU omfattas du alltid av de grundläggande konsumenträttigheterna. 

Om du handlar från ett för dig okänt företag finns det några grejer som är bra att kolla upp innan för att du ska vara trygg i ditt köp. De viktigaste sakerna att tänka på när du handlar på nätet enligt Konsument Europa

 

Distansavtal när du handlar på nätet

När du handlar på nätet genomför du ett så kallat distansavtal. Ett distansavtal är när du och näringsidkaren inte träffas personligen. Exempel på distansavtal är postorder, TV-shopping, telefonförsäljning och e-handel.

 

Det finns vissa informationskrav på en webbplats som måste uppfyllas om en säljare marknadsför varor och tjänster till konsumenter inom EU. Information om vilka rättigheter du har om du handlat inom EU.

Problem med ditt köp?

Om du har problem med dina gränsöverskridande köp vet du väl att du alltid kan kontakta Konsument Europa. Vår uppgift är att ge dig som konsument information och råd när du handlar varor och tjänster utanför Sverige inom EU, Island, Norge och Storbritannien. Tjänsten är helt kostnadsfri.