stäng

Frågor om coronasituationen

Med anledning av pandemin har vi samlat information om vad som gäller kring resor, evenemang och beställda varor på Hallå konsuments webbplats, som är Konsumentverkets upplysningstjänst. 

Konsumentinformation med anledning av coronapandemin på Hallå konsuments webbplats

Tänk dig för innan du klickar på länkar i SMS

2019-12-06

Vår upplysningstjänst har uppmärksammat att konsumenter har fått SMS med information om att de har ett paket som fastnat i tullen och att en avgift måste betalas.

Avgiften är ganska liten och för att kunna betala den ska konsumenten klicka på en länk. När konsumenten har gjort det och godkänt de allmänna villkoren visar det sig att hen tecknat ett avtal om ett abonnemang.

Information om att godkännandet innebär att konsumenten ingår ett abonnemang kan i vissa fall stå i villkoren med det är ofta med små bokstäver och otydligt för konsumenten, vilket gör att det är lätt att missa.

Vad gör jag om jag får ett liknande SMS?

  • Var noggrann med att läsa igenom de sms du får skickade till dig
  • Granska vad det är för länk du klickar på
  • Kolla om det står något om abonnemang i det finstilta innan du godkänner.

Läs mer om provpaket och abonnemang