stäng

Frågor kring coronaviruset

Samlad information om vad som gäller kring resor, beställda varor och evenemang finns på Konsumentverkets upplysningstjänst Hallå konsument webbplats. Konsument Europa är en del av Hallå konsument. 

Konsumentinformation med anledning av coronaviruset på Hallå konsuments webbplats

Nya säkerhetskrav för betalningar med kort och på internet

2019-09-27

Från den 14 september gäller nya säkerhetskrav vid kortbetalning i butik eller på internet. De största förändringarna är att du måste ange din PIN-kod när du handlar i butik, och att du måste signera ditt köp med mobilt Bank-ID eller inloggningsdosa när du handlar på nätet.

På grund av de nya kraven kan vissa betalningar komma att nekas.

Exempelvis kan följande köp nekas:

  • Kortköp med legitimation och signatur
  • Köp där man drar magnetremsan istället för att stoppa kortet och dess chip i en terminal
  • Köp som enbart bekräftas med kortnummer och CVC-kod.

Syftet med de utökade säkerhetskraven är att minska de bedrägerier som sker inom betalområdet. Men konsekvensen kan, enligt Kicki Westerståhl, chef på Konsumenternas bank- och finasbyrå, bli att redan sårbara konsumenter drabbas. Konsumenter som exempelvis äldre, som inte minns sina koder, eller konsumenter som inte får eller kan hantera ett mobilt Bank-ID.

Läs hela nyheten på konsumenternas.se