Flygbolaget WOW Airlines har ställt in samtliga flygningar

2019-03-28

Generellt har du rätt att bli ombokad eller få din biljett återbetald. I det här fallet uppmanar dock flygbolaget passagerare att hitta alternativa flygningar med andra flygbolag. Vissa flygbolag kan möjligtvis erbjuda reducerade priser.

För att få din biljett återbetald bör du kontakta flygbolaget skriftligen, gärna via mejl.

Kortreklamation

Om du har betalat biljetten med kort kan du kontakta kortutgivaren och göra en kortreklamation. Har du betalat med kreditkort så har du ett extra skydd enligt konsumentkreditlagen. Det är viktigt att göra det så snart som möjligt då det finns en tidsfrist för att göra en kortreklamation.

Läs mer om kortreklamation

Kolla din försäkring

Det finns försäkringar som kan ge ett skydd vid konkurser eller inställda flyg. Om du har tecknat en reseförsäkring, vänd dig till ditt försäkringsbolag för att få veta om din försäkring omfattar inställda flyg.

Läs mer om reseförsäkringar på Konsumenternas Försäkringsbyrå

Vad händer om flygbolaget går i konkurs? Kan jag få pengarna tillbaka?

Har du enbart köpt en reguljär flygbiljett så har du vanligtvis inte något skydd vid konkurs. Om du får ersättning eller inte beror på konkursboets ekonomi. Har du tecknat en extra reseförsäkring där ersättning utgår vid en konkurs, som vissa försäkringsbolag erbjuder, ska du kontakta ditt försäkringsbolag.

Om du har köpt en paketresa från ett svenskt reseföretag och flygbolaget går i konkurs ska du vända dig direkt till reseföretaget. De måste boka om resan eller betala tillbaka kostnaden för den.

Mer information om en paketresearrangörs ansvar

Uppdaterad information

Uppdaterad information kommer att finnas på följande webbplatser:

- Icelandic Transport Autthoritys webbplats

- WOW Air's webbplats

- Keflavik Airports webbplats