Flygbolaget FlyBmi i konkurs

2019-02-18

Flygbolaget British Midland Regional Limited (Flybmi) har ansökt om konkurs och ställer in alla flygningar från den 16 februari.

UPPDATERING 2019-04-23: Bolagets webbplats fungerar inte längre.

Resenärer som har köpt flygresor som en del i paketresa uppmanas i första hand att vända sig till sin researrangör för att ordna ersättningsresa.

Vad händer när flygbolaget går i konkurs och min resa blir inställd? Kan jag få pengarna tillbaka?

Har du enbart köpt en reguljär flygbiljett så har du vanligtvis inte något skydd vid konkurs. Om du får ersättning eller inte beror på konkursboets ekonomi. Har du tecknat en extra reseförsäkring där ersättning utgår vid en konkurs, som vissa försäkringsbolag erbjuder, ska du kontakta ditt försäkringsbolag.

Om du har betalat biljetten med kort kan du kontakta kortutgivaren och göra en kortreklamation. Har du betalat med kreditkort så har du ett extra skydd enligt konsumentkreditlagen. Det är viktigt att göra det så snart som möjligt då det finns en tidsfrist för att göra en kortreklamation.

Läs mer om kortreklamation

Om du har köpt en paketresa från ett svenskt reseföretag och flygbolaget går i konkurs ska du vända dig direkt till reseföretaget. De måste boka om resan eller betala tillbaka kostnaden för den.

Mer information om en paketresearrangörs ansvar

Kolla din försäkring

Det finns försäkringar som kan ge ett skydd vid konkurser. Om du har tecknat en reseförsäkring, vänd dig till ditt försäkringsbolag för att få veta om din försäkring omfattar konkursskydd.

Läs mer om reseförsäkringar på Konsumenternas Försäkringsbyrå

Krav direkt konkursboet

I de flesta fall ska du framställa ditt krav direkt till konkursboet, därför är det viktigt att du tar reda på rätt adress att skicka kravet till.

Innan du skickar ett krav till konkursförvaltare kan det vara bra om du kontrollerar om du kan nå lösning genom något av sätten ovan. De kontaktuppgifter Flybmi anger till de så kallade ”Joint Administrators” är BMR@bdo.co.uk. När du skickar ditt krav till konkursförvaltaren är det även bra att tydligt ange vilket krav du har och vilken grund du har för kravet.

Det finns dock inte några garantier att få tillbaka pengarna från konkursboet. När ett bolag går i konkurs finns det en särskild ordning som avgör hur pengarna i konkursboet prioriteras. Vissa skulder prioriteras högre än andra. Ditt krav som konsument är en så kallad oprioriterad fordring, vilket innebär att chansen för dig att få tillbaka pengar från konkursboet är liten.

Läs mer om vad som gäller när du drabbas av flygbolag i konkurs