Klagomålen på flygresor ökade kraftigt 2018

2019-02-08

Många konsumenter har under en lång tid upplevt problem med flyg, och 2018 var inte något undantag. Tvärtom ökade antalet klagomål rörande flyg med 14 procentenheter från 2017.

Konsument Europa registrerade 6 563 kontakter under 2018. En användarundersökning visar att över 95 procent av konsumenterna var nöjda med Konsument Europas handläggning av deras ärende. 

De i särklass vanligaste klagomålsärendena rörde flygresor, med 44 % av alla kontakter, följt av bilrelaterade produkter, farmaceutiska produkter, kläder och skor samt finansiella tjänster. 

Topp 5 klagomålsärenden 2018

Flygresor: 44 %
Bilrelaterade produkter: 5 %
Farmaceutiska produkter: 5 %
Kläder och skor: 5 %
Finansiella tjänster: 3 %

Av samtliga ärenden rörde majoriteten, 72 procent, avtal som ingåtts via nätet vilket är en ökning från 2017 med 68 procent.

Konsument Europa har genom sitt ECC-nätverk medlat i över 700 ärenden, av vilka 78 % löstes till fördel för konsumenten. För att kunna medla i ett ärende krävs dokumentation, vilket har saknats i väldigt många inkomna klagomål.

Nästan bara flygbolag i ärendetoppen

Av de kända bolag som Konsument Europa haft ärenden om domineras topp 10-listan av flygbolag. Det finns dock ett undantag, Vitality Club, som fortsätter att orsaka problem för många konsumenter. 

Motpart

Antal ärenden  

Procentandel

Okänd

424

7,42%

Norwegian

217

3,80%

Lufthansa

213

3,73%

Vitality Club (Regimen Oü)

202

3,53%

Ryanair

191

3,34%

SAS

160

2,80%

Primera Air

147

2,57%

Thomas Cook Airlines

132

2,31%

TAP

98

1,71%

Wizzair

81

1,42%

Antal klagomål - Säljarens land och andel

Blande de företag som mottar flest klagomål är största delen hemmahörande i Tyskland, följt av Storbritannien. 

Säljarens land

Antal ärenden

Procentandel

Tyskland

560

9,80%

Förenade kungariket Storbritannien och Nordirland

478

8,36%

Danmark

446

7,80%

Estland

434

7,59%

Nationellt

427

7,47%

Spanien

377

6,59%

Okänt

326

5,70%

Norge

296

5,18%

Sverige

252

4,41%

Nederländerna

218

3,81%

Irland

216

3,78%

Stor ökning av webbplatsbesöken

Antalet besökare på konsumenteuropa.se har ökat med 42 procent till 537 700 och antalet sidvisningar har ökat med 52 % till 929 145. Tre av fyra är nya besökare. De mest besökta sidorna handlar om problem med flyg. Flygkalkylatorn har blivit mycket använd med ca 92 700  visningar och tre fjärdedelar av de besökare som påbörjar en ersättningskalkyl slutför den och får reda på vilka rättigheter och ersättningsnivåer som är aktuella.

Under året omnämndes Konsument Europa i 768 publicerade artiklar och inslag.