Köpt fel vara, eller fått fel på varan under Black Friday?

2019-11-14

Den 29 november är det årets största readag, Black Friday. Kanske funderar du på vad du ska göra om det visar sig att du har köpt fel vara? Eller, vad du ska göra om det är fel på varan?

Öppet köp, bytesrätt, ångerrätt, reklamationsrätt och garanti är begrepp som är lätta att blanda ihop, här får du en snabbgenomgång.

Öppet köp och bytesrätt

En del butiker erbjuder öppet köp eller bytesrätt, vilket innebär att du kan få pengarna tillbaka eller byta det du köpt mot en annan vara. Spara kvittot på det du köpt, annars är det inte säkert att det går att byta varan eller få pengarna tillbaka.

Öppet köp och bytesrätt är helt frivilligt för butiker att erbjuda. Det är alltså ingenting som du kan kräva enligt lag. Fråga när du köper varan om butiken erbjuder öppet köp eller bytesrätt. Ibland kan det även framgå av kvittot vilka villkor som gäller.

Läs mer om öppet köp

Läs mer om bytesrätt

14 dagars ångerrätt om du har handlat på nätet

Om du i dagarna har fått hem en vara som du handlat på nätet kan det finnas tid att ångra sig om det råkat bli ett felköp. Du har 14 dagar på dig att ångra en vara du handlat på distans, räknat från dagen efter att du tagit emot varan.

Läs mer om ångerrätt

Om varan har ett ursprungligt fel kan du klaga

Om det visar sig att produkten har ett ursprungligt fel, det vill säga, ett fel som fanns redan vid köpet, kan du kontakta säljaren och klaga (reklamera). Du kan då få varan utbytt eller få pengarna tillbaka. Ett ursprungligt fel skulle exempelvis kunna vara en docka, som enligt beskrivningen ska kunna prata, som inte ger ifrån sig ett ljud.

I Sverige har du tre år på dig att reklamera.

Läs mer om att reklamera

Få hjälp med att reklamera i Hallå Konsuments klagoguide

Har varan en garanti?

Det är lätt att blanda ihop reklamationsrätt med garanti. Men det är två olika saker. Garanti är frivilligt och kan ses som ett komplement till de rättigheter du har enligt lag. En garanti kan aldrig ge dig ett sämre skydd än det konsumentlagstiftningen ger, däremot kan den ge ett bättre skydd.

Tre e-handelstips inför Black Friday 

  1. Kolla upp var företaget är baserat. Lita inte blint på att en sajt med en svensk webbadress är baserad i Sverige. Leta efter uppgifter på sajten om var företaget är och varifrån de skickar sina varor. 

  2. Kontrollera totalpriset innan du beställer. Handlar du på sajter utanför EU, eller om företaget skickar varan från ett land utanför EU, kan du behöva betala tull, moms och andra avgifter. Grundregeln är att du ska betala tull för varor som kostar mer än 1500 kronor. Om en tullavgift tillkommer, förutom moms och frakt, ska den vara medräknad i totalpriset. 

  3. Betala med faktura eller kreditkort. Då kan du hålla inne med betalningen eller vända dig till din bank för hjälp med återbetalning, så kallad kortreklamation, om något skulle gå snett med ditt köp. 

Kom ihåg!  

Inför Black Friday kan det förekomma sajter som säljer piratkopierade varor. Sök på nätet efter omdömen och recensioner om det företag du tänker köpa ifrån. Jämför även varans pris med andra butiker via en prisjämförelsesajt. Om priset är för bara för att vara sant, är det mest troligt det. 

Mer information