Bluff-sms lurar in konsumenter i abonnemang

2019-07-01

Konsument Europa har blivit kontaktade av flera konsumenter som har fastnat i ett abonnemang efter att de via sms ombetts betala en extra avgift för ett paket.

Konsumenterna som kontaktat Konsument Europa juridiska rådgivare uppger att de har fått sms från vad som verkar vara Postnord, med en uppmaning om att betala för frakt, tull, moms eller liknande kopplat till en paketförsändelse.

När konsumenten sedan har följt uppmaningen i sms:et har det visat sig att man ovetande anmält sig till ett provabonnemang. Det har även blivit problem när konsumenten sedan försökt avsluta provabonnemanget och vissa företag har fortsatt dra pengar från konsumentens konto. 

Hur gör jag som drabbad?

Som utgångspunkt är du inte skyldig att betala för en tjänst som du inte har beställt. Har du inte beställt tjänsten bör du inte heller använda tjänsten, då det kan tolkas som att du godkänner ett avtal.

1. Ta reda på om du ingått ett avtal

Om du har godkänt villkoren så har du ingått ett avtal. Om du inte har godkänt några villkor eller har beställt en vara har du inget avtal. Som utgångspunkt är det företaget, som påstår att ni ingått ett avtal, som ska bevisa det.

2. Kontakta företaget

Du måste kontakta företaget och begära att avtalet sägs upp eller förklara att du inte anser att du har ingått ett avtal. Gör det skriftligt, gärna via mejl. Spara all dokumentation inklusive korrespondensen mellan dig och företaget.

3. Utnyttja ångerrätten

Enligt EU:s regler om distansköp har konsumenten i regel 14 dagars ångerrätt och ångrar du köpet har du rätt att få tillbaka det du betalat. Du är då inte vara bunden av avtalet. 

Läs mer om ångerrätt inom EU

4. Bestrid eventuella fakturor

Om du har fått en faktura kan du bestrida den. Har det däremot dragits pengar från ditt konto kan du begära tillbaka pengarna. Bestrida fakturan eller kräva tillbaka pengarna gör du i ditt mejl till företaget.

Läs mer om att bestrida fakturor

5. Kontakta Konsument Europa

Du kan alltid ta kontakt med våra juridiska rådgivare om du behöver hjälp med ett företag som är baserat utanför Sverige men inom EU, Norge eller Island. Mer information och alla våra kontaktuppgifter hittar du vi länken. Det är alltid kostnadsfritt för dig som konsument att kontakta oss.

Kontakta Konsument Europa