ARN: Flygbolags villkor om no show är oskäligt

2019-05-23

En konsument som skulle flyga hem till Stockholm från Tokyo blev nekad ombordstigning. Flygbolaget hänvisade till sina villkor om no show då konsumenten inte nyttjat biljetten för utresan. Allmänna reklamationsnämnden, ARN, har nu gjort bedömningen att villkoret är oskäligt.

Enligt flygbolagets no show-villkor måste konsumenten utnyttja hela biljetten om man bokat en tur och returbiljett. I det här fallet har konsumenten inte utnyttjat sin utresedelen av biljetten, utan tagit sig till Tokyo på annat sätt.

Konsumenten tvingades köpa en ny flygbiljett för 19 000 kronor för att kunna ta sig hem, och anmälde därför flygbolaget till ARN. Nu har ARN fastslagit att flygbolaget inte informerat konsumenten tillräckligt om no show-villkoret. Nämnden konstaterar även att villkoret orsakade stor ekonomisk skada för konsumenten, och beslutar därför att flygbolaget ska ersätta konsumenten med 19 000 kronor för hemresan.

Läs hela pressmeddelandet på ARN:s webbplats