Adria Airways i konkurs

2019-10-01

Flygbolaget Adria Airways har ansökt om konkurs och ställer därmed in samtliga flygningar.

Sedan 30 september har flygbolagets flygtillstånd upphört, vilket innebär att samtliga framtida bokningar har ställts in.

Resenärer som har bokat en flygresa som en del i en paketresa uppmanas i första hand att vända sig till sin researrangör.

Vad händer när flygbolaget går i konkurs och min resa blir inställd? Kan jag få pengarna tillbaka?

Har du enbart köpt en reguljär flygbiljett så har du vanligtvis inte något skydd vid konkurs. Om du får ersättning eller inte beror på konkursboets ekonomi. Har du tecknat en extra reseförsäkring där ersättning utgår vid en konkurs, som vissa försäkringsbolag erbjuder, ska du kontakta ditt försäkringsbolag.

Om du har betalat biljetten med kort kan du kontakta kortutgivaren och göra en kortreklamation. Har du betalat med kreditkort så har du ett extra skydd enligt konsumentkreditlagen. Det är viktigt att göra det så snart som möjligt då det finns en tidsfrist för att göra en kortreklamation.

Läs mer om kortreklamation

Om du har köpt en paketresa från ett svenskt reseföretag och flygbolaget går i konkurs ska du vända dig direkt till reseföretaget. De måste boka om resan eller betala tillbaka kostnaden för den.

Mer information om en paketresearrangörs ansvar

Kolla din försäkring

Det finns försäkringar som kan ge ett skydd vid konkurser. Om du har tecknat en reseförsäkring, vänd dig till ditt försäkringsbolag för att få veta om din försäkring omfattar konkursskydd.

Läs mer om reseförsäkringar på Konsumenternas Försäkringsbyrå

Vart ska jag skicka mitt krav?

Innan du skickar ditt krav är det bra om du kontrollerar om du kan nå lösning genom något av sätten ovan.

Kan du inte det kan du skicka ditt brev per post till följande adress:

Republika Slovenija,
Okrožno sodišče v Kranju,
Gospodarski oddelek,
Stečajna pisarna, Zoisova 2,
4000 Kranj, Slovenija 

Processen är kostnadsfri, men observera att kravet måste vara på slovenska.

När du skickar ditt krav till konkursförvaltaren är det bra att tydligt ange vilket krav du har och vilken grund du har för kravet.

Det finns dock inte några garantier att få tillbaka pengarna från konkursboet. När ett bolag går i konkurs finns det en särskild ordning som avgör hur pengarna i konkursboet prioriteras. Vissa skulder prioriteras högre än andra. Ditt krav som konsument är en så kallad oprioriterad fordring, vilket innebär att chansen för dig att få tillbaka pengar från konkursboet är liten.

Du kan skicka in ditt krav fram till den 3 januari 2020.

Läs mer om vad som gäller när du drabbas av flygbolag i konkurs