Problem med flyget?

När du drabbas av försenat, inställt eller överbokat flyg kan du ha rätt till hjälp från flygbolaget och ekonomisk kompensation.

Ta reda på dina rättigheter och räkna ut din ersättning med Flygkalkylatorn
Dölj lavinmeddelandet

Gåva från Vitality club orsakar problem för konsumenter

2018-03-28

Konsument Europa har senaste tiden fått samtal och frågor om Vitality club. Många konsumenter berättar att de blivit uppringda av företaget och blivit erbjudna en gåva. Konsumenter som tackat ja har sedan fått en faktura tillsammans med gåvan.

Flera konsumenter som tackat ja berättar att de har hamnat i abonnemang och fått fakturor på över tusen kronor. Senast 2016 informerade Konsumentverket om liknande problem med företaget.

Betala bara för sådant du beställt

Som konsument ska du tänka på att du bara är skyldig att ta emot och betala för det du har beställt. Om du inte fick någon information om att du behövde betala för paketet eller om att paketet leder till ett abonnemang, är det inte säkert att du är skyldig att ta emot varan och betala för den.

Om du är osäker på vad det är du har tackat ja till är det bra om du ångrar avtalet. Du ska då meddela företaget inom 14 dagar från det att du fick paketet att du ångrar dig, gärna genom att mejla företaget eller skicka ett rekommenderat brev.

Därefter ska paketet skickas tillbaka till den adress som företaget har. Saknas information som gör att du inte kan utnyttja ångerrätten kan ångerrätten förlängas med upp till ett år. Bestrid därefter fakturan och även eventuella inkassokrav med motiveringen att du ångrar köpet.

Steg för steg: så tar du dig ur ett oönskat abonnemang

Bestrid fakturor och inkassokrav

Det kan även vara så att du inte upptäcker abonnemanget förrän det första ordinarie paketet kommer, och du redan då förbrukat paketet du har fått som gåva. Då kan du istället meddela företaget att du inte anser dig ha fått någon information om att det skulle vara ett abonnemang utan endast att du skulle få en gåva.

Bestrid sedan fakturan och även eventuella inkassokrav med motiveringen att du endast tackat ja till en gåva och att det inte framgått att du köpt ett abonnemang.

Läs mer om hur du bestrider fakturor och inkassokrav