Se upp för abonnemangsfällor under Black Friday

2018-11-21

Black Friday har blivit årets största konsumtionsdag och det finns många bra erbjudanden att ta del av. Vissa av dem kan dock vara lite för bra för att vara sanna. Ta del av våra råd för att försäkra dig om att du inte blir lurad under Black Friday.

Fler och fler hamnar i dyra abonnemang efter att ha lurats av annonser i sociala medier eller förvirrande avtalsvillkor.

– Detta år kan vi se en ökning av antalet klagomål gällande abonnemangsfällor, säger Jolanda Girzl på Konsument Europa. Ett baltiskt företag ligger i topp med närmare 800 klagomål (416 klagomål 2017) totalt till Konsument Europa, Hallå konsument och Konsumentverket.

Nyhet: 200 000 svenskar drabbade av abonnemangsfällor

Abonnemangsfällorna är ofta svåra att upptäcka, men det finns några saker att tänka på för att du ska handla säkrare på nätet:

  • Läs det finstilta innan du anger namn, adress och kortuppgifter.
  • Titta i avtalsvillkoren om det nämns något om abonnemang eller prenumeration.
  • Om du är osäker på erbjudandet är det bra att söka på företagsnamnet, för att se vad andra konsumenter skriver om dem.
  • Var uppmärksam! Om ett erbjudande är för bra för att vara sant är det ofta så.

– Vi samarbetar med våra kollegor i Europa för att upptäcka och stoppa abonnemangsfällor. Vi har genomfört flera informationskampanjer för att informera konsumenter. Förhoppningsvis vågar fler konsumenter stå på sig när de lockats in i ett oönskat abonnemang eller när de fått varor som de inte beställt, berättar Jolanda Girzl.

Har du redan fastnat i ett abonnemang mot din vilja?

  • Kontakta företaget och säg upp abonnemanget så snabbt du kan. Utnyttja ångerrätten om det går.
  • Om du har angett dina kortuppgifter bör du kontakta banken så fort som möjligt och spärra kortet.
  • Bestrid eventuella fakturor.
  • Har du redan betalat? Kontakta banken och se om du kan göra en kortreklamation.

Läs mer om abonnemangsfällor här

Checklista: Så tar du dig ur abonnemangsfällan

Tar du dig fortfarande inte ur abonnemanget? Kontakta Konsument Europa, vi hjälper gärna till!