Så löser du hyrbilsproblem i efterhand

2018-08-17

Sommaren är högsäsong för biluthyrning och även högsäsong för klagomål på biluthyrning. Det blir allt vanligare att problem uppstår i efterhand – här är våra bästa råd om det skulle drabba dig.

Många pustar nog lättade ut efter att ha återlämnat hyrbilen utan anmärkningar och extrautgifter även denna semester, men det är inte alltid det förblir så enkelt.

Det blir nämligen allt vanligare att konsumenter upptäcker att de ovetandes har fakturerats en extra gång först på hemmaplan. Här följer fyra vanliga anledningar till att detta skett, samt förslag till lösningar.

Om pengar har dragits från ditt kort i följande fall:

  • EXTRA FÖRSÄKRING. Det är oftast väldigt svårt att få ersättning för en försäkring om det visar sig att den har nämnts i uthyrningskontraktet. Det är ändå viktigt att du klagar till uthyraren för att uppmärksamma dem. Ta även kontakt med din bank och ditt ordinarie försäkringsbolag för att försöka få ersättning genom dem. 
  • SKADOR. En biluthyrare har inte rätt att dra pengar från ditt kort eller en eventuell deposition för påstådda skador, utan att du getts möjlighet att bestrida kraven. Om detta ändå sker, klaga till uthyraren och begär att få se bevis på den påstådda skadan. Ditt försäkringsbolag eller din bank, genom kortreklamation, kan i vissa fall vara behjälpliga med en återbetalning.
  • DYRARE BIL. Uthyraren måste kunna bevisa att du tackat ja till en dyrare bil än vad du bokat, för att kunna fakturera dig för detta. Återigen – klaga till uthyraren om detta ändå skett, och undersök möjligheten för att få återbetalning genom ditt försäkringsbolag eller din bank.
  • BENSIN/BÖTER/PARKERINGSBÖTER. I det här fallet har faktiskt uthyraren rätt att dra extra pengar från ditt kort, eftersom det är sådant som kan inkomma till uthyraren efter perioden som du har hyrt bilen. Anser du ändå att det har begåtts ett fel, kan du klaga till uthyraren. Lyckas du inte där, kan du ge det ett försök hos din bank eller ditt försäkringsbolag som i ovanstående exempel.

Har du drabbats av något av ovanstående problem och behöver assistans, är du välkommen att kontakta Konsument Europa och våra juridiska rådgivare. Alla kontaktuppgifter hittar du här.

Om ärendet inte löser sig så kan du även kontakta Leaseurope och the European Federation of Leasing Company Associations, som har ett alternativt tvistlösningsorgan där man prövar gränsöverskridande tvister gällande hyrbilsärenden. Här hittar du mer information: European Car Rental Conciliation Service (ECRCS)