Resebolaget Travelbird i konkurs

2018-11-01

Det nederländska resebolaget Travelbird har gått i konkurs. Beroende på vilken typ av resa du bokat varierar dina rättigheter.

Har du bokat en paketresa via Travelbird kan du få kompensation från resegarantin. Då det gäller ett nederländskt bolag ska du ansöka om ersättning från SGR. Observera att resegarantin normalt täcker paketresor och så kallade sammanlänkade researrangemang, och inte om man enbart har köpt en del av en resa eller arrangemang. Kontrollera gärna med flygbolaget om din biljett påverkas.

Läs mer om resegarantin hos SGR (engelska)

Hallå konsument har information om vad en resegaranti inkluderar när paketreseföretag i konkurs

SGR uppmanar drabbade resenärer att vänta några dagar med att skicka in begäran om kompensation till dem.

Har du enbart köpt reguljära flygbiljetter från Travelbird och inte en paketresa?

Om du betalat biljetterna med kort kan du vända dig till din bank för att se om det finns möjlighet att göra en kortreklamation. Som sista utväg kan du rikta krav mot konkursboet. Det blir dock en så kallad oprioriterad fordran, vilket innebär att chansen att få tillbaka dina pengar är mycket små. Det är alltså bättre att försöka vända sig till banken för en kortreklamation.

Information om konkursförvaltaren (supervisory judge)

Läs mer om kortreklamationer

Har du köpt enskild resetjänst presentkort eller liknande från Travelbird?

Enbart en enskild resetjänst, presentkort, vouchers och liknande täcks i regel inte av resegarantin. Du har vanligen en möjlighet att skicka ett krav till konkursförvaltaren. Det gör du genom att fylla i ett formulär. Observera att du måste registrera ett konto och vara inloggad innan du kan fylla i formuläret. Tänk på att du måste styrka ditt krav med köpeavtal, kvitton eller liknande.

Skicka ett krav till konkursförvaltaren (engelska)

SGR:s instruktion för att skicka krav (engelska, pdf)