Många klagomål på bilvärderingssidor - gör så här!

2018-10-23

Konsument Europa och Hallå konsument har den senaste tiden fått ta emot frågor och klagomål från konsumenter som använt bilvärderingstjänster.

Många av konsumenterna menar att de aldrig uppfattat att bilvärderingen kostar pengar, men har sedan fått en faktura på flera tusen kronor. Ett stort antal av bilvärderingsföretagen är baserade utomlands, ofta i Baltikum.

Det finns tjänster som är kostnadsfria, men många av dem kostar pengar.

Innan du gör en bilvärdering på nätet bör du undersöka följande:

  • Kostar tjänsten något? Ofta står det endast med liten text i det finstilta att tjänsten kostar pengar. Läs noga överallt på webbsidan om du inte hittar information om eventuella kostnader. Även om du aldrig anger dina kortuppgifter eller din adress kan det komma en faktura hem till dig.
  • Vad säger andra om företaget? Gör en internetsökning på tjänstens namn för att se om företaget förekommer i negativa sammanhang.
    Gör även en sökning i Konsument Europas frågeforum

  • Ta reda på fakta om bolaget. Finns det kontaktuppgifter så som telefonnummer, e-postadress och fysisk adress?
  • Dokumentera din beställning. Om du har möjlighet är det bra att ta skärmdumpar i varje steg att ha som bevis om företaget sedan försöker ta betalt för något de sagt var gratis. Gör aldrig värderingen i annonser på nätet, utan gå alltid till deras webbplats.

Har du av misstag beställt en bilvärdering  som kostar pengar, eller om du fått en faktura fast du inte beställt tjänsten över huvud taget, har vi samlat information om hur du ska gå till väga. Det finns också brevmallar du kan använda för att kontakta företaget.

Läs mer i Konsument Europas artikel om bilvärderingstjänster