Flygbolaget Primera Air har ansökt om konkurs

2018-10-02

Flygbolaget Primera Air har ansökt om konkurs och ställer in alla flygningar. Flygbolaget har haft problem med svåra förseningar och inställda avgångar, vilket har tvingat dem att hyra in flygplan för att uppfylla kraven gentemot resenärerna. Detta har lett till stora kostnader.

2018-11-27: Artikeln är uppdaterad längst ned med information rörande krav på konkursboet.

Uppdaterad information om händelseutvecklingen kommer att läggas ut på flygbolagets webbplats.

Läs mer på Primera Airs webbplats

Resenärer som har flygresor inbokade med Primera Air uppmanas i första hand att vända sig till sin researrangör. Företaget har genomfört flygningar både med reguljärflyg och i uppdrag åt paketresearrangörer.

Information till dig som bokat en resa med paketresearrangören Solresor

Primera Air har genomfört flygningar åt paketresearrangören Solresor. Solresor har information till sina kunder på sin webbplats.

Här kan läsa mer om vad som gäller på Solresors webbplats

Vad händer när flygbolaget går i konkurs och min resa blir inställd? Kan jag få pengarna tillbaka?

Har du enbart köpt en reguljär flygbiljett så har du vanligtvis inte något skydd vid konkurs. Om du får ersättning eller inte beror på konkursboets ekonomi. Har du tecknat en extra reseförsäkring där ersättning utgår vid en konkurs, som vissa försäkringsbolag erbjuder, ska du kontakta ditt försäkringsbolag.

Om du skulle flyga från eller till en flygplats i Danmark finns möjligheten att ansöka om ersättning ur resegaranti i Danmark. Om man kan få ersättning tillkommer en självrisk om 1000 DKK.

På den danska resegarantifondens webbplats hittar du mer information om vad som gäller vid resegaranti vid Primera Airs konkurs

Om du har betalat biljetten med kort kan du kontakta kortutgivaren och göra en kortreklamation. Har du betalat med kreditkort så har du ett extra skydd enligt konsumentkreditlagen. Det är viktigt att göra det så snart som möjligt då det finns en tidsfrist för att göra en kortreklamation.

Om du har köpt en paketresa från ett svenskt reseföretag och flygbolaget går i konkurs ska du vända dig direkt till reseföretaget. De måste boka om resan eller betala tillbaka kostnaden för den. Om reseföretaget inte gör det kan du kontakta Kammarkollegiet som hanterar ärenden gällande resegarantin.

Ansök om ersättning från Kammarkollegiet

Krav direkt konkursboet

I de flesta fall ska du framställa ditt krav direkt till konkursboet, därför är det viktigt att du tar reda på rätt adress att skicka kravet till. I nuläget har vi enbart information om den lettiska och danska delen Primera Air. Vi saknar än så länge information om den isländska delen. Detta är alltså relevant för dig som har ett krav mot lettiska eller danska Primera Air, alltså där flygning skulle genomföras av de delarna. 

UPPDATERAT 2018-10-15

Primera Air har tidigare bestått av tre olika bolag; Primera Air Nordic SIA (Lettland), Primera Air Scandinavia A/S (Danmark) samt Primera Air Scandinavia (Island). Det är det bolaget som du har köpt resan av som du ska skicka ditt krav till. Vet du inte vilket av de tre bolagen du köpte resan av kan du skicka kravet till alla tre. 

Följande information ska du skicka med i kravet:

  • motivering för kravet (t.ex. avbokning av flygning)
  • typen av krav (t.ex. pengar tillbaka)
  • vilken summa du kräver tillbaka
  • uppgifter om flygningen (bokningsnummer, datum för flygning m.m.)
  • eventuellt referensnummer för ditt krav till Primera Air (om du skickat ett krav dit)
  • dina kontaktuppgifter, inklusive e-postadress

Om du får ersättning eller inte beror på konkursboets ekonomi. Observera att chansen att få tillbaka dina pengar från konkursboet är mycket små. 

Primera Air Nordic SIA (Lettland)

Du som har ett ersättningskrav för inställt eller försenat flyg med Primera Air Nordic SIA ska skicka in ditt krav skriftligen till lettiska konkursförvaltaren Lamsteris Vents. Sista dagen att skicka in kravet är 11 november 2018. 

Adress:
Lamsteris Vents
Place of practice: Liliju iela 20, Marupe, Marupes nov., LV-2167
E-post: vents@consultant.com
Telefonnummer: +371 26857957

Primera Air Scandinavia (Danmark)

Enligt information från konkursförvaltaren uppmanas konsumenter skicka sina krav till primera@dlapiper.com.

Danska konkursförvaltarens pressmeddelande

Primera Air Scandinavia (Island)

Enligt information från konkursförvaltaren finns en tidsgräns om tre månader från 9 oktober att inkomma med krav. Sista dagen för att inkomma med krav är alltså 9 januari 2019. I nuläget är den information vi har att kravet bör skickas med brev till följande kontaktuppgifter:

Drangi Lögmenn
b.t. Eiríkur Elís Þorláksson
Túngötu 6
101 Reykjavík
ICELAND

Mer information

Läs mer om vad som gäller när du drabbas av flygbolag i konkurs