6 tips som avslöjar bluffbutiken på nätet

2018-02-06

I takt med att allt fler handlar på nätet ökar risken att råka ut för e-handelsskojare. På Safer Internet Day vill därför Konsument Europa dela med sig av sex snabba och enkla tips med vad du bör vara uppmärksam på när du handlar på nätet.
  1. Är erbjudandet för bra för att vara sant? Då är det mest troligt det. Något som i första anblicken ser ut att vara gratis kan i själva fallet kosta dig dyrt. Var extra uppmärksam om butiken säljer märkesvaror till extremt låga priser. Det kan röra sig om en butik som säljer piratkopior.
  2. Vilka betalningsalternativ erbjuder butiken? Om butiken enbart erbjuder förskottsbetalning som betalningssätt bör du vara uppmärksam. Betalar du i förskott förlorar du ditt bästa påtryckningsmedel som konsument om något går snett med köpet – möjligheten att hålla in med betalningen. Betalar du med kort finns möjligheten att göra en kortreklamation.
  3. Går det att kontakta butiken? Kolla att företaget har kontaktuppgifter som adress, telefonnummer och e-postadress på webbplatsen, samt i vilket land företaget är registrerat. Kontrollera att företaget har en fungerande kundtjänst och att du verkligen kan komma i kontakt med butiken.
  4. Vad står det i avtalsvillkoren? Kolla upp dina konsumenträttigheter på webbplatsen. Näthandlare är skyldiga att ge dig tydlig och korrekt information om dina rättigheter som konsument, t.ex. information om ångerrätt, reklamationer och leveranstid.
  5. Känns butiken och webbplatsen pålitlig? Utvärdera om webbplatsen känns professionell. De flesta bluffbutikerna på nätet innehåller ofta stavfel, grammatiska fel och har dålig kvalitet på bilderna.
  6. Vad säger andra om butiken? Undersök om butiken fått många negativa omdömen från tidigare kunder. Sök i en sökmotor och läs i forum och på omdömessajter vad andra kunder som skriver om butiken.

Mer tips med vad du ska tänka på innan du handlar på nätet hittar du i vår checklista för e-handel.

Har du fått problem med ett köp på nätet?

Har du gjort ett köp på nätet som gått snett? Om säljaren finns i ett annat EU-land, Norge eller Island kan du kontakta Konsument Europa för kostnadsfri juridisk rådgivning. Ring, maila eller ställ en fråga i vårt frågeforum.

Kontakta Konsument Europa

Vad är Safer Internet Day?

Safer Internet Day startades som ett EU-projekt 2004 och uppmärksammas idag i över 50 länder över hela världen. Syftet med dagen är att främja en säker och ansvarsfull användning av internet och sociala medier, speciellt bland barn och unga. Temat för 2018 är "Create, connect and share respect: A better internet starts with you".

Läs mer på Safer Internet Days webbplats