4 bagagetips när du flyger med skidutrustning

2018-02-23

Sportlovsveckorna har dragit igång och inom några veckor infaller påsklovet. Om du planerat att susa nerför skidbackarna ute i Europa har Konsument Europa fyra bagagetips till dig som tar flyget till skidsemestern den här vintern.

Det är mycket att tänka på när man packar inför vinterns skidresa med familjen. Förutom kläder ska även skidutrustning och övriga skidprylar med, och tar du flyget i vinter ska dessa dessutom packas och checkas in på rätt sätt för att undvika strul på flygplatsen. Här har Konsument Europa samlat fyra viktiga bagagetips inför årets skidresa ut i Europa.

  1. Meddela flygbolaget i god att du tar med skidutrustning. Skid- och snowboardutrustning räknas som sportutrustning som du i de flesta fall måste betala extra för och checka in som specialbagage. Reglerna varierar mellan flygbolagen. Om din resa innehåller byten, meddela alla bolag du reser med. Kom ihåg att det är villkoren för det bolag som trafikerar sträckan som gäller. Om du har köpt biljetten av bolag A som ansvarar för rutten, men det är bolag B som utför flygningen så är det bolag B:s regler som gäller.

  2. Följ flygbolagets packnings- och incheckningsriktlinjer. För skidor och snowboard brukar flygbolagen kräva att utrustningen packas i särskilda väskor och checkas in på angivna platser och tider inför flygningen. Om du packar i en för svag väska och din utrustning går sönder är det inte säkert att du har rätt till ersättning. För att undvika extra kostnader, kom ihåg att följa flygbolagets regler för vikt och mått på både skidutrustningen och ditt övriga bagage.

  3. Meddela flygbolaget om ditt bagages värde överstiger 13300 kronor. Om du inte gör det, och ditt incheckade bagage skadas eller tappas bort, är 13300 kronor maxbeloppet du kan begära ersättning för. Tänk på att ersättningen är per person och inte per väska. Skriv gärna en packlista och ta ett foto av innehållet i dina väskor som ska checkas in. Då har du bevis på väskans värde ifall flygbolaget tappar bort ditt bagage.

  4. Om bagaget går sönder, försenas eller tappas bort. Anmäl problemet med bagaget direkt på flygplatsen eller så snart du får ditt bagage. Flygbolaget är skyldigt att ersätta dig om ditt bagage är förlorat eller skadat. Om din utrustning är försenad har du rätt att begära ersättning för utlägg, t.ex. hyra av skidor, pjäxor och hjälm. Kom ihåg att begränsa kostnaderna för dina utlägg och var noga med att spara kvitto.

Mer information

Läs mer om vad som gäller för försenat bagage, förlorat bagage eller skadat bagage. I vår webbtjänst Flygkalkylatorn kan du kontrollera hur du går tillväga när du drabbas av strul med bagaget och vilken typ av ersättning du har rätt till.

Svarar inte flygbolaget på din reklamation?

Har du begärt ersättning för ett bagageproblem, men inte fått något svar från flygbolaget eller fått ett svar du inte är nöjd med? Kontakta oss på Konsument Europa! Vi kan hjälpa till om flygbolaget finns i ett annat EU-land, Norge eller Island. I vissa fall kan vi medla med bolaget genom våra systerkontor som finns i 30 länder i Europa.