Problem med flyget?

När du drabbas av försenat, inställt eller överbokat flyg kan du ha rätt till hjälp från flygbolaget och ekonomisk kompensation.

Ta reda på dina rättigheter och räkna ut din ersättning med Flygkalkylatorn
Dölj lavinmeddelandet

Billiga designmöbler på nätet - för bra för att vara sant?

2017-12-21

Utländska webbshoppar som erbjuder designmöbler till extremt låga priser har blivit vanligare. Men konsumenter bör tänka efter innan de klickar hem en trendig märkesmöbel. Klagomålen på dessa webbshopar har ökat inom ECC-nätverket.

Längtar du efter att pryda hemmet med trendig inredningsdesign? Var vaksam om du tänker handla märkesmöblerna på nätet. Klagomål på webbutiker som säljer kopierade designermöbler har ökat inom ECC-nätverket där Konsument Europa ingår.

Problemen med möbelföretagen har drabbat konsumenter över hela Europa. Det rör sig om framförallt om uteblivna leveranser, snåriga villkor och företagens allmänt tveksamma affärsmetoder. För att undvika att hamna i fällan vill ECC-nätverket tipsa om vad du ska kontrollera när du letar efter designmöbler på nätet.

Före köp : 5 sätt att avslöja fejkmöbler på nätet

  1. Kontrollera avtalsvillkoren på webbplatsen. Informationen om leveranstid och leveransavgifter ska vara tydliga och det ska finnas det information om 14 dagars ångerrätt.
  2. Undersök om priset är för bra för att vara sant. Då rör det sig mest troligt om en piratkopierad möbel. Piratkopior är olagliga och kan utgöra en fara för användaren eftersom det inte kan garanteras att de genomgått säkerhetstester.
  3. Kolla upp om möbeln är varumärkesskyddad. Tullen kan stoppa försändelser som de misstänker innehåller piratkopior. Om du köper en varumärkesskyddad möbel riskerar du att möbeln konfiskeras och förstörs i tullen. Läs mer på Tullverkets webbplats.
  4. Kontrollera kontaktuppgifterna. Säljaren måste tillhandahålla fullständiga kontaktuppgifter på webbplatsen. Tveka inte att kontrollera dem och säkerställ att du kan komma i kontakt med säljaren.
  5. Läs vad andra skriver om företaget. Gör en sökning på företagsnamnet och kolla om det har fått många klagomål av andra konsumenter i recensioner på forum och i andra kanaler.

Efter köp : var vaksam och reagera snabbt om:

  • du måste betala extra avgifter, möbeln inte levereras eller om företaget skjuter på leveransdatumet upprepade gånger.
  • företaget inte låter dig ångra köpet och hänvisar till undantaget att möbeln är specialtillverkad - trots att den inte är det.
  • företaget inte svarar när du försöker kontakta dem.
  • företaget begär att du ska resa till ett annat land för att själv hämta din möbel.

Om detta eller något liknande händer, reagera snabbt! Skicka ett skriftligt meddelande till säljaren och be om leverans inom rimlig tid. Om företaget inte respekterar dina konsumenträttigheter, kontakta din bank eller kortutgivare för att göra en kortreklamation.

Om du har frågor eller om du inte lyckas lösa din tvist med en säljare i en annan EU-medlemsstat, Island eller Norge, kontakta Konsument Europa.