stäng

Frågor kring coronaviruset

Samlad information om vad som gäller kring resor, beställda varor och evenemang finns på Konsumentverkets upplysningstjänst Hallå konsument webbplats. Konsument Europa är en del av Hallå konsument. 

Konsumentinformation med anledning av coronaviruset på Hallå konsuments webbplats

Lufthansa strejkar idag 22 april

2013-04-22

I dag pågår strejk inom flygbolaget Lufthansa. Du som resenär har samma konsumentskydd som gäller vid försenade och inställda flyg om du drabbas av strejken. 

Ibland kan en strejk göra att försenade och inställda flyg räknas som extraordinära omständigheter. Det kan begränsa dina rättigheter till ekonomisk kompensation som resenär. Att bolagets egen personal strejkar brukar dock inte ses som en extraordinär omständighet. Men det är viktigt att komma ihåg att en bedömning alltid görs från fall till fall.

Mer information om dina rättigheter vid försenade och inställda flyg hittar du i artiklarna Försenat flyg och Inställt flyg samt i Konsumentverkets webbtjänst Klagoguiden Resor. Du hittar samtliga länkar intill sidan.

Om du anser att du har rätt till ekonomisk kompensation ska du rikta ditt krav till flygbolaget. Om ni inte kommer överens kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden, ARN.

Om du som resenär har bokat en paketresa gäller paketreselagens bestämmelser.