stäng

Frågor kring coronaviruset

Samlad information om vad som gäller kring resor, beställda varor och evenemang finns på Konsumentverkets upplysningstjänst Hallå konsument webbplats. Konsument Europa är en del av Hallå konsument. 

Konsumentinformation med anledning av coronaviruset på Hallå konsuments webbplats

Nyheter

Se upp för piratkopior

NYHET. Det är viktigt att kontrollera äktheten på varan om du handlar online eller på semestern. Piratkopior är i regel olagliga.

Kampanj om flygpassagerares rättigheter

NYHET. Konsument Europas systerkontor på Cypern har tagit fram en kampanj om rättigheter för flygpassagerare.

Safer Streaming

NYHET. Konsument Europas systerkontor i Österrike har tagit fram ett material som hjälper konsumenter bli säkrare i sina köp av strömningstjänster.

Corona: ARN slår fast rätt till återbetalning

NYHET. Allmänna Reklamationsnämnden har tagit ett antal nya beslut när det gäller återbetalning av inställda resor.

Vägledning via telefon

NYHET. Konsument Europa stänger tillfälligt av telfonrådgivningen den 18 juni.

KLM och Air France nya regler för återbetalning av inställda resor

NYHET. KLM och Air France har nya regler när det gäller återbetalning för inställda resor.

Att tänka på när du handlar utanför EU

NYHET. När du handlar från ett icke EU-land gäller andra regler än om du handlar inom EU. Få koll på vad som gäller!

Handla på nätet inom EU

NYHET. Handlar du mer på nätet under coronapandemin? Här är våra bästa tips för att det ska gå smidigt.

Konsumenterna har rätt att få pengarna tillbaka

NYHET. När resor och evenemang ställs in i spåren av coronapandemin har konsumenterna rätt att få pengarna tillbaka, inte bara presentkort eller löfte om senare evenemang.

Handla på sociala plattformar

NYHET. Tappa 10 kilo på en vecka, lär dig spanska på en månad? Erbjudanden på sociala plattformar kan ofta vara för bra för att vara sanna.