EU-kommissionen vill skärpa tillsynen mot vilseledande marknadsföring
2013-03-20
Initiativet att skärpa tillsyn av bestämmelserna om otillbörliga affärsmetoder är ett led i kommissionens insatser för att öka konsumenternas förtroende inom ramen för en ny konsumentpolitisk handlingsplan för EU.
Det bristande konsumentförtroendet för handel över EU:s gränser innebär att den inre marknadens potential inte utnyttjas. Kommissionen vill, särskilt vid handel över gränserna, se till att konsumentskyddsbestämmelserna efterlevs.
– Jag vill ha nolltolerans för oseriösa näringsidkare så att konsumenterna exakt vet vad de köper och inte blir lurade, säger Viviane Reding, EU-kommissionär med ansvar för rättsliga frågor.
Kommissionen kommer att agera i större utsträckning för att skärpa samarbetet mellan de nationella tillsynsmyndigheterna genom att
-
stärka det europeiska konsumentskyddsnätets effektivitet och fortsätta att främja samordnade tillsynsåtgärder (gemensamma marknadskontroller, så kallade sweeps),
- bistå medlemsstaterna att effektivt tillämpa direktivet med vägledning och förmedling av bästa praxis,
- utveckla indikatorer för efterlevnad av bestämmelserna för att upptäcka brister och misslyckanden som kräver ytterligare utredning och/eller avhjälpande åtgärder, och
- genomföra regelbundna seminarier tillsammans med de nationella tillsynsmyndigheterna och fortbildning för personal inom tillsynsmyndigheterna och domstolsväsendet.
Hela pressmeddelandet hittar du intill den här sidan.