Anmäl via reklamationsblankett eller mejl

Uppdaterad: 2017-01-16

För att underlätta ärendehandläggningen är det bra om du bifogar dokumentation som bevisar det du påstår. Utan bevismaterial kan vi inte dela ditt ärende med våra systerkontor. Observera att du ska behålla dina original och bara skicka kopior till oss.

Exempel på dokumentation

  • Avtal/avtalsvillkor
  • Skärmdumpar på annonser
  • Faktura/kvitton på köp
  • Reklamation eller ångerrättsmeddelande
  • Bilder/annat material som visar felet (skriv gärna vad du vill bevisa med varje bild)
  • Mejl som du och företaget har skickat till varandra
  • Biljetter/boardingkort
  • Kvitton för extra utgifter man vill kräva ersättning för
  • Bagagekvitto
  • PIR-rapport
  • Intyg (exempelvis vid försenat flyg) eller utlåtande av expert (exempelvis vid värdering)

Hur du skickar dokumentationen till oss

  • Som PDF-filer
  • Med tydliga namn – skickar du en orderbekräftelse så ska den heta ”Orderbekräftelse”
  • Skriftlig korrespondens mellan dig och företaget ska vara ordnad i kronologiskordning och e-postmeddelanden måste inkludera avsändare, mottagare och datum.
  • Avtal och avtalsvillkor måste vara fullständiga.
  • Filerna måste vara tydliga och läsbara, (av god kvalitet).

Om du skickar per post (ej e-post)

Eftersom vi skannar in allt material som kommer in till oss så är det bra om du, utöver punkterna ovan, tänker på att dokumentationen du skickar in till oss är i A4-format, samt fri från tejp, post-its, register, häftklamrar, gem eller liknande.

Vi kan inte ta emot SMS och MMS

Vi kan tyvärr inte ta emot meddelanden eller ärenden via sms och mms. Använd gärna vår reklamationsblankett eller mejla istället.

Högerklicka på blanketten och spara ner den på datorn

Om du vill anmäla via vår reklamationsblankett, högerklicka på länken och spara ner blanketten på din dator. Öppna den sedan därifrån. 

Problem med blanketten?

Skulle du få problem med blanketten är du välkommen att anmäla ditt ärende via mejl: info@konsumenteuropa.se

Vad händer efter att jag anmält?

Här kan du läsa om hur ärendehandläggningen går till efter att du har anmält ditt ärende.