Tvistlösning online

Uppdaterad: 2016-03-23

EU-kommissionen har lanserat en ny online-plattform som ska hjälpa konsumenter och näringsidkare att lösa gränsöverskridande tvister. Hittills har ungefär 2 000 klagomål registrerats på plattformen, varav drygt 20 gäller en svensk näringsidkare.

En konsument som är missnöjd med en köpt vara eller tjänst inom EU kan istället för att gå till domstol använda sig av en EU-gemensam webbplats, ODR-plattform, för att få sin tvist prövad online. ODR står för ”Online Dispute Resolution”, vilket betyder tvistlösning över internet.

Visste du att...

  • Konsument Europa har utsetts till kontaktpunkt för tvistlösning online?

Genom plattformen slussas tvisten vidare till medlemsländernas nationella alternativa tvistlösningsorgan. Idag är 159 alternativa tvistlösningsorgan från 20 medlemsländer anslutna till plattformen. De alternativa tvistlösningsorganen i de olika europeiska länderna har blivit särskilt utvalda av medlemsländerna, och föreslagna för EU-kommissionen.

I Sverige finns idag fem godkända nämnder för alternativ tvistlösning.

Allmänna reklamationsnämnden (ARN)

Till ARN kan du vända dig med många typer av konsumenttvister. För att ARN ska kunna pröva din tvist krävs att din anmälan kommit in inom ett år från den dag då du först klagat till företaget. Beroende på vad din tvist handlar om behöver även vissa värdegränser uppnås. 

Här kan du läsa mer om vilka typer av tvister ARN kan pröva.

Nämnden för Rättsskyddsfrågor

Rättsskydd är ett försäkringsskydd som ger dig möjlighet att få ersättning för vissa rättegångskostnader vid tvist. Om du inte är nöjd med bolagets beslut angående denna ersättning kan du vända dig till Nämnden för Rättsskyddsfrågor.

Läs mer på Nämnden för Rättskyddsfrågors webbplats. 

Personförsäkringsnämnden

Du kan vända dig till Personförsäkringsnämnden om du är missnöjd med ett försäkringsärende som rör liv-, sjuk- eller olycksfallsförsäkring. Det krävs en medicinsk bedömning för att ärendet ska kunna prövas.

Läs mer om Personförsäkringsnämnden på deras webbplats.

Sveriges advokatsamfunds Konsumenttvistnämnd

Konsumenttvistnämnden kan pröva tvister som uppstår mellan dig och en advokat eller advokatbyrå, om tvisten avser den juridiska tjänst du beställt. Har du en tvist med en jurist ska du istället vända dig till ARN.

Läs mer om vilka tvister som kan prövas av Konsumenttvistnämnden på Advokatsamfundets webbplats.

Sveriges Begravningsbyråers Förbunds (SBF) Reklamationsnämnd

SBF:s reklamationsnämnd har till uppgift att, efter anmälan från konsument med yrkande om ekonomisk ersättning, självständigt bedöma frågor rörande de auktoriserade medlemsbyråernas agerande och ansvar gentemot sina uppdragsgivare, dvs. allmänheten, i samband med begravnings-, gravstens och juridiska uppdrag samt därmed sammanhängande verksamhet.

Läs mer på SBF:s webbplats.

Tvist med svensk näringsidkare?

Om du har en tvist med en svensk näringsidkare ska du inte använda ODR-plattformen, utan anmäla direkt till tvistlösningsorganen via deras webbplats.

Kort om plattformen:

  • Plattformen är användarvänlig och tillgänglig på alla typer av enheter. Konsumenter kan fylla i en klagomålsblankett i tre enkla steg.
  • Plattformen erbjuder användare möjligheten att utföra hela tvistlösningsproceduren över internet.
  • Plattformen är flerspråkig. En översättningstjänst finns tillgänglig, om någon part befinner sig i ett annat europeiskt land.

Ett snabbt och billigt sätt att lösa en tvist

Alternativ tvistlösning är ett snabbt och billigt sätt att lösa en tvist. Det har visat sig att det, i genomsnitt, tar max 90 dagar för ett ärende att bli löst. Europeiska konsumenter som använt sig av alternativ tvistlösning ser positivt på denna möjlighet: 70 % är nöjda med hur deras ärende blev hanterat.

Näringsidkare kan också dra fördel av den nya plattformen, eftersom en alternativ tvistlösningsprocedur besparar dem kostnader för rättstvister, samt hjälper dem att bevara goda kundrelationer.

Mer information

Här hittar du ODR-plattformen.

Här hittar du ett faktablad om ODR-plattformen, (informationen är på engelska).

Här hittar du information om ADR (alternativ tvistlösning) och ODR (tvistlösning över internet) från EU-kommissionen