Konsument Europa är inte inkassobolaget Storm & Mets

Just nu ringer många upprörda konsumenter till oss i tron om att vi är Storm & Mets.

Vi vill påminna om att vi inte är inkassobolaget Storm & Mets, och vill därför uppmana konsumenter att noga läsa informationen på kraven Storm & Mets skickat ut så att dessa missförstånd kan undvikas.

Läs mer
Dölj lavinmeddelandet

Skadat bagage

Uppdaterad: 2017-03-17

Om du märker att ditt incheckade bagage skadats under din flygresa måste du anmäla detta direkt i ankomsthallen på flygplatsen. Det går inte att lämna flygplatsen och komma tillbaka senare med väskan, eftersom det då inte går att bevisa att det var den väskan du reste med.

Bild på far och son vid bagage

Flygbolaget ansvarar för allt incheckat bagage som är tillåtet att ta med. Om bagaget du har checkat in skadas under flygresan kan du ha rätt till ersättning.

Flygbolaget är skyldigt att som högst betala ut  1131 SDR - särskilda dragningsrätter - per passagerare. Aktuellt värde finns på Riksbankens webbplats

Meddela värdefullt bagage till flygbolaget

Om ditt bagage är värt mer än 1 131 SDR bör du meddela detta till flygbolaget när du checkar in bagaget. Genom att du gör en sådan så kallad ”särskild förklaring” kan du få högre ersättning om ditt bagage förloras. Då gäller i stället det belopp som du meddelar flygbolaget. Bolaget har rätt att ta ut en avgift av dig när du gör en ”särskild förklaring”. Du kan dock aldrig få högre ersättning än vad ditt bagage är värt.

Flygbolagets villkor kan göra att du inte får ersättning för värdefulla saker

Om flygbolaget har villkor som förbjuder dig att packa ner vissa saker (till exempel värdehandlingar, nycklar, affärsdokument, viss elektronik och värdesaker) i incheckat bagage så kan du inte räkna med att få ersättning om du, trots det, packat ner sådana saker och de skadas.

Kolla din försäkring

Eventuellt kan du via reseskyddet i din hemförsäkring eller via din reseförsäkring få ersättning för det skadade bagaget. Kontrollera med ditt försäkringsbolag.

Du kan också ha en extra reseförsäkring, om du har betalt med bank/kreditkort, där det kan finnas möjlighet till ersättning.

Mer information om försäkringar kan du få av Konsumenternas vägledning om bank och försäkring

Så här gör du om ditt bagage blir skadat

  • Anmäl skadan direkt i ankomsthallen, så du kan få en så kallad PIR-rapport - ett anmälningsformulär för skadat bagage. Spara all dokumentation som du får när du anmäler.
  • Reklamera skadan senast 7 dagar efter att du tagit emot ditt bagage.

Svarar inte flygbolaget? Eller har du fått ett svar du inte är nöjd med? Då kan du kontakta Konsument Europa. Vi kan hjälpa till i ärenden där flygbolaget finns i ett annat EU-land, Norge eller Island.