Förlorat bagage

Uppdaterad: 2017-08-31

Om ditt incheckade bagage kommer bort under en flygning kan du ha rätt till ersättning.

Om flygbolaget erkänner att ditt incheckade bagage är förlorat eller inte har kommit fram inom 21 dagar efter den dag då det skulle ha anlänt har du rätt till ersättning för bagagets värde. Flygbolaget är skyldigt att betala ut som högst 1 131 SDR (särskilda dragningsrätter) per passagerare. Aktuellt värde finns på Riksbankens webbplats.

Så här gör du om ditt bagage kommit bort

  • Anmäl direkt på flygplatsen att ditt bagage inte kommit fram. Se till att du får fylla i en PIR (Property Irregularity Report) direkt på plats tillsammans med någon representant för flygbolaget.
  • Reklamera till flygbolaget eller researrangören. Du kan skicka ett brev eller ett e-postmeddelande till flygbolaget, eller reklamera direkt på flygbolagets webbplats. Framför dina krav så fort som möjligt och kom ihåg att bifoga kopior på all nödvändig dokumentation (PIR-rapporten, biljetter, kvitton för innehållet i väskan med mera). Spara en kopia på reklamationen och det du skickar.

Svarar inte flygbolaget? Eller har du fått ett svar du inte är nöjd med? Då kan du kontakta Konsument Europa. Vi kan hjälpa till i ärenden där flygbolaget finns i ett annat EU-land, Norge eller Island.

Meddela flygbolaget om du har värdefullt bagage

Om ditt bagage är värt mer än 1 131 SDR bör du meddela detta till flygbolaget när du checkar in bagaget. Genom att du gör en sådan så kallad ”särskild förklaring” kan du få högre ersättning om ditt bagage förloras. Då gäller i stället det belopp som du meddelar flygbolaget. Bolaget har rätt att ta ut en avgift av dig när du gör en särskild förklaring. Du kan dock aldrig få högre ersättning än vad ditt bagage är värt.

Flygbolagets villkor kan göra att du inte får ersättning för värdefulla saker

Om flygbolaget har villkor som förbjuder dig att packa ner vissa saker, till exempel värdehandlingar, nycklar, affärsdokument, viss elektronik och värdesaker, i incheckat bagage så kan du inte räkna med att få ersättning om du, trots det, packat ner sådana saker och de försvinner.

Kolla din försäkring

Via reseskyddet i din hemförsäkring eller via din reseförsäkring kan du eventuellt få ersättning för det förlorade bagaget. Kontrollera med ditt försäkringsbolag om din hemförsäkring täcker förlorat bagage. Du kan också ha en extra reseförsäkring om du har betalat med bank- eller kreditkort där det kan finnas möjlighet till ersättning. 

I många försäkringar betalas ersättning ut i form av en schablonersättning. Det innebär att du får en viss summa efter ett antal timmars försening. Det finns ofta ett maxbelopp per person och ett för familjen. 

Schablonersättningar kan betalas ut från flera håll. Har du flera reseförsäkringar, till exempel i hemförsäkringen och via ditt bankkort, kan du skicka en skadeanmälan till båda bolagen. Om det står "force majeure" (extraordinära omständigheter) i dina försäkringsvillkor kan du inte alltid räkna med att få skadeersättning trots att försäkringen gäller.

Läs mer om reseförsäkringar på Konsumenternas försäkringsbyrå