Paketresa/charter

Uppdaterad: 2017-02-09

En paketresa består av transport och övernattning, eller någon av dessa tjänster i kombination med en turisttjänst som utgör en stor del av arrangemanget.

Bild på hotell och pool

En turisttjänst kan till exempel vara en hotellövernattning eller ett teaterbesök. En charterresa är en typisk paketresa. Kryssning, bilpaket, bussresor med hotell och teaterarrangemang är andra exempel på paketresor.

För att resan ska räknas som paketresa ska den pågå i minst 24 timmar eller innehålla en övernattning, samt säljas till ett gemensamt pris eller för skilda priser som är knutna till varandra.

Paketreselagen skyddar dig

Paketreselagen skyddar dig när du åker på en paketresa. Den ger dig bland annat skydd mot ändringar i resan som arrangören gör före och under resan. Researrangören är den du har avtal med och enligt Paketreselagen har de totalansvaret för tjänsterna som ingår i resan.

Det här gäller vid paketresa

Du har rätt att få information

Arrangören ska ge dig information före resan. Om du hittar en resa i exempelvis en katalog eller på nätet där resan marknadsförs och säljs har du rätt att få veta det här:

  • resans pris, (det avtalade priset får inte ändras om inte avtalet uttryckligen medger en ändring och då endast när det gäller variationer i transportkostnader, skatter, avgifter och växelkurser).
  • resmål, resrutt och transportmedel
  • typ av boende
  • vilka måltider som ingår
  • allmän information om pass- och visumkrav
  • betalningsvillkor
  • namn, adress och telefonnummer till arrangörens eller återförsäljarens lokala representant
  • viss tilläggsinformation när det gäller minderårigas resor
  • information om frivilliga försäkringar

Researrangören måste informera om ändringar

Om researrangören gör betydande ändringar före avresan måste denne underrätta dig så snart som möjligt. Du kan då välja att häva avtalet utan kostnad eller att acceptera ett tilläggsavtal som specificerar ändringarna och hur dessa påverkar priset.

Om du häver avtalet eller om arrangören ställer in resan har du rätt att antingen få en annan paketresa eller att få pengarna tillbaka.

Arrangörens villkor gäller vid avbeställning

När det gäller avbeställning av en paketresa är det researrangörens villkor som gäller. Läs alltid villkoren noga innan du bokar. Tänk på att avbeställningsskydd kan ingå i din hemförsäkring eller om du bokar med kreditkort.

Klaga direkt om du är missnöjd

Om resan inte uppfyller vad du och researrangören har kommit överens om kan du ha rätt till prisavdrag och skadestånd. Det är då viktigt att du klagar direkt på plats och inte väntar tills du kommer hem.

Nya regler för paketresor år 2018

Det finns ett EU-beslut om att stärka resenärers skydd då allt fler konsumenter idag plockar ihop en resa på egen hand på nätet. Enligt de nya reglerna behöver inte resan vara köpt som ett paket, utan det räcker med att dess olika delar köpts inom 24 timmar och via länkar som hänger ihop. Som resenär ska du också få information om att det är en paketresa du köpt.

Regeringen beräknar att de nya reglerna införs 1 juli 2018.

Läs mer om de nya reglerna för paketresor

Mer information

Du hittar mer information om paketresor på Hallå konsuments webbplats . På Kammarkollegiets webbplats kan du läsa mer om resegaranti och kolla om din researrangör har en resegaranti.

Problem med en paketresa?

Har du fått problem med en researrangör i ett annat EU-land, Norge eller Island? Då kan du kontakta oss på Konsument Europa för vägledning.

Om du fått problem med en paketresa som du har beställt av en svensk resebyrå ska du istället vända dig till din kommunala konsumentvägledare. På Hallå konsuments webbplats kan du söka efter konsumentvägledare i din kommun.