Konsument Europa är inte inkassobolaget Storm & Mets

Just nu ringer många upprörda konsumenter till oss i tron om att vi är Storm & Mets.

Vi vill påminna om att vi inte är inkassobolaget Storm & Mets, och vill därför uppmana konsumenter att noga läsa informationen på kraven Storm & Mets skickat ut så att dessa missförstånd kan undvikas.

Läs mer
Dölj lavinmeddelandet

Boka semesterboende

Uppdaterad: 2016-04-29

Innan du bokar boende såsom hotell, semesterlägenhet eller stuga, är det viktigt att du kollar upp hotellet eller uthyraren.

Översiktsbild över en vik med sommarhus på rad, i sommartid.

Du har ingen ångerrätt

Det finns ingen lagstadgad ångerrätt när du bokar boende så det är viktigt att du läser igenom avtalsvillkoren noga. Kontrollera avbeställningsreglerna så att du vet vad som gäller om du behöver avboka ditt boende.

Kontrollera också om det finns möjlighet att teckna ett separat avbeställningsskydd som gäller vid avbokning på grund av akut sjukdom.

Om hotellet inte uppfyller vad du och researrangören har kommit överens om kan du ha rätt till prisavdrag och skadestånd.

Hotellklassificeringar är inte exakta

Olika länder har olika sätt att klassificera sina hotell, med olika krav och riktlinjer. Därför är det viktigt att du till exempel inte stirrar dig blind på antalet stjärnor hotellet fått.

Konsument Europas nätverk har tidigare sammanställt en rapport som ger en fingervisning om skillnaderna från land till land. Du hittar rapporten intill den här artikeln.

Så här gör du om du är missnöjd

  • Klaga direkt på plats så att uthyraren får möjlighet att rätta till eventuella fel redan under din vistelse. Väntar du tills du har kommit hem är det oftast för sent. Många uthyrare kräver att reklamationen också ska framföras skriftligen och inom viss tid efter hemkomsten. Kolla i villkoren vad som gäller.
  • Om ärendet inte löser sig kan du vända dig till Konsument Europa.