Tilläggsgaranti- och försäkring

Uppdaterad: 2016-02-04

Har du köpt en ny telefon eller tvättmaskin, och samtidigt blivit erbjuden en tilläggsgaranti- eller försäkring? Vi hjälper dig att reda ut vad som är viktigt att ha koll på innan du binder upp dig, som konsument respektive näringsidkare. 

Vid inköp av dyrare varor kan en förlängd garanti eller försäkring ofta verka värdefull, men det gäller att vara medveten om att man som konsument redan har ett starkt skydd genom reklamationsrätten.

Och det samma gäller för näringsidkare – det är ingen mening med att erbjuda en tilläggsgaranti- eller försäkring som inte ger ett mervärde jämfört med den lagstadgade reklamationsrätten.

Närbild på konsument som signerar ett kontrakt.

Checklista för konsumenter

Tänk på det här innan du betalar för något extra.

Gå till artikeln
Närbild på tangentbord som har knappen "Support" utmärkt.

Checklista för näringsidkare

Håll koll på vad du faktiskt erbjuder konsumenten.

Gå till artikeln